Wat betekent de achternaam 'Monker' en waar komt het vandaan?

9 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Antoni
9 jaar geleden
Een duidelijke verklaring voor de achternaam Monker staat niet op deze website http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?nfd_naam=Monker maar misschien is de andere informatie toch wel interessant voor je!

Het beste antwoord

Monker is een oudhollands woord, en betekent in de eerste plaats: “vrijer”.

Het komt van monken:
1. Pruilen, mopperen, een knorrig gezicht zetten
2. Ook in andere toepassingen van het begrip bedekt zijn.
3. De mond bewegen, hetzij om te knabbelen, te eten, hetzij om te liefkozen, te vrijen

Toegevoegd na 8 minuten:
Uit bron:

Monke, monk, iemand die pruilt, een knorrepot (”Hoe staet de Monck so en sumpt? wat babbeld' al? … set dat Back-huys inde plooy floeckx laet u grysen”, OGIER, Seven Hoofts. 248 [1645]; ”Hij is zoo eene monke, ik zou met hem niet willen trouwen”, DE BO [1873]

monkaard, monker, althans in de eerstvolgende plaats in toepassing op een vrijer (”Coster wilt dan thauent tmynent commen. … Jc ontsteke jn uwer liefden gheheel Ey lodderlic monckaert”, EVERAERT 170 [1527]; ”Die monkers … die als de katten op schiltwacht staen, sonder nochtans haer pooten te roeren”, Toetsteen v. d. Wer. 381)
SimonV