Waarom is het Koningsdag en niet Koningedag?

Als je bekijkt naar Koninginnedag heeft dat nooit Koninginnesdag geheten. Waarom heet Koningsdag, dan Koningsdag en niet Koningedag?

10 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Het beste antwoord

Omdat Koningsdag de juiste vervoeging is.

Het genootschap 'Onze taal' zegt er het volgende over:

In samenstellingen met koningin komt al eeuwenlang meestal een tussen-e(n) voor: koninginnenkroon, koninginnenmantel, Koninginnedag. Na koning staat van oudsher juist meestal een tussen-s: koningskind, koningsmantel, koningspython. Daarbij sluit de vorm Koningsdag aan. Dit is trouwens geen nieuw woord; in België wordt al sinds 1952 Koningsdag gevierd.

Vaak hangt het van het eerste woorddeel af of er een tussen-s, een tussen-e(n) of helemaal geen tussenklank komt. Het patroon is niet altijd voorspelbaar: zo is het hondenhok naast hondsdolheid, en boekenbon naast boekrecensent. Soms zijn bij één begrip twee vormen juist: schapenkooi en schaapskooi, boekwinkel en boekenwinkel.

De tussenklanken -s- en -e(n)- zijn grillige elementen in het Nederlands. Of er in een samenstelling -s- of -e(n)- komt, is niet aan vaste regels gebonden; de tussen-n-regels bepalen alleen hoe de tussenklank -e(n)-, áls die wordt gebruikt moet worden gespeld, maar niet wanneer die klank verschijnt. Veel samenstellingen zijn in de loop der tijd met of zonder -s- of -e(n)- in gebruik gekomen, zonder dat precies te zeggen valt hoe dat komt.

Overigens speelt de betekenis bij dit alles doorgaans geen doorslaggevende rol. De tussen-s heeft vrijwel nooit betekenis en fungeert puur als verbindingsklank. De tussen-en roept soms de gedachte aan meervoud op, maar wordt vaak ook alleen als overgangsklank gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Koningsdag is een samenvoeging van "de dag des konings", de dag van de koning.
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dan zou de vrouwelijke vorm koninginsdag moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, Amadea, de vrouwelijke vorm is : de dag der koningin, krijgt geen genitief S.
Als je 'koningendag' zou zeggen zou het betekenen dat er meerdere koningen in een land zijn. En dat klopt niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Powergen
10 jaar geleden
Als je goed leest staat er KoningEdag, en niet KoningeNdag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en koningedag is geen goed Nederlands woord.
gast167780
6 jaar geleden
We hadden ook maar één koningin en toch sprak men van Koninginnedag. Je reactie klopt dus niet helemaal