Waarom weten veel mensen niet hoe ze moeten spellen (d, dt of t) terwijl de basisregels zo makkelijk zijn?

(ps mooi dat iedereen in dit topic hard zijn best doet om geen fouten te maken, het kan dus wel!)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

De basisregels zijn inderdaad makkelijk, enkele uitzonderingen daargelaten. Soms eindigt de stam namelijk op een andere letter dan de 1e persoon enkelvoud, en dat kan verwarrend zijn. De stam van verhuizen is namelijk niet verhuis, maar verhuiz. Daarom valt het woord niet onder de kofschip regel en eindigt het voltooid deelwoord niet op een t maar op een d.

Bovendien lijkt soms het voltooid deelwoord heel erg op de eerste of derde persoon enkelvoud. Wederom bij verhuizen is de 3e persoon enkelvoud verhuist, maar het voltooid deelwoord is verhuisd. Deze woorden zijn natuurlijk makkelijk te verwarren.

Zeker als je bedenkt wat er in de hersenen van veel mensen gebeurt als ze schrijven. Mensen spreken in hun gedachten uit wat ze schrijven. En aangezien er geen verschil te horen is tussen verhuisd en verhuist, is die fout zo gemaakt, en moet je dus goed opletten terwijl je schrijft.

Als je je dan ook nog eens in een sociaal milieu bevindt waar men elkaar onderling niet verbetert op hun taalfouten, dan neem ik aan dat die fouten vaker voor zullen komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Omdat veel mensen de basis regels niet weten, en omdat er zoveel gekke uitzonderingen op regels zijn in het nederlands.

Maar goed. Inderdaad. Het is de stam met of zonder een t. De vraag of het d, dt of t moet zijn is dus al fout:
De vraag is: Wat is de stam van een werkwoord, en moet er een t achter. Als je dat onthoudt is het makkelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het ze niet goed is geleerd of omdat ze het niet interesseerdtd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is voor veel mensen heel makkelijk, ja. Zo ook voor mij. Fouten maken kan echter iedereen. Ik heb net ook in een ander antwoord een t gebruikt waar een d moest. Als ik het terugzie dan ontdek ik het wel. Het is alleen zo dat bij het snel typen niet altijd voldoende snel wordt nagedacht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat vroeger dit ingehamerd werd en nu is dat van ondergeschikt belang tov inhoud.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja die basisregels leer je ergens op de basisschool een keer en dan raak je toch wel wat kwijt. Plus dat het in onze taal stikt van de uitzonderingen waarmee ook ik wel moeite heb af en toe om dan te bepalen wat het moet zijn..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
' t kofschip is een basis regel, wat jij makkelijk vindt hoeft iemand anders dat niet te vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wegens de teruglopende kwaliteit van ons onderwijs.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb tot een paar jaar terug altijd goed geschreven. Door mijn ziekte kan ik echter nu niet meer altijd perfect schrijven. Sommige woorden en zinsverbanden lijken in mijn optiek 100% ok, terwijl ze dit niet zijn. Ik heb een excuus.

Ik zie dat veel kinderen/jeugd erg moeilijk schrijft en vooral moeilijk uit het hoofd kan leren. Misschien wordt er op school minder aandacht aan besteed, nu alles met computer, spellcheck en spreadsheets gaat.

Binnenkort gaat mijn dochter naar school, dus dan hoop ik een kijkje te kunnen nemen in de keuken van de toekomst...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Da komp omda mense ut nie interesseer. Omda ze int Neterlands kontienu de reechels veranderuh. Asse nau ist zellufde bleiven ken ieterein ze leruh.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige mensen hebben last van dyslexie, maar de meesten beheersen de taal niet omdat sinds de invoering van de Mammoetwet (eind jaren '60 van de vorige eeuw) het peil van het onderwijs in Nederland is gedaald tot een bedroevend laag niveau. Ook zogeheten hoogopgeleiden maken enorme taal- en stijlfouten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het niet interessant is voor het praten maar wel voor schrijven. Op deze site praten we eigenlijk. Om een woord te begrijpen hangt nl niet af van de d,dt of t. Als we een Word document maken wordt de spelling voor ons gecontroleerd (in de meeste gevallen). Als men een sollicitatiebrief wil schrijven let men juist wel op de d,dt of t.
Voor diegene die dit nog niet onder de knie hebben kunnen altijd deze website bestuderen. Veel succes!