Hoeveel Engelse woorden zijn er?

Ik vraag me af of het er veel meer zijn dan het aantal Nederlandse woorden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.2K
Ivana
10 jaar geleden
Ooit gehoord dat het aantal woorden in een taal gelijke tred houdt met de geestelijke ontwikkeling van een volk. Hoe ontwikkelder een volk is hoe meer nuances de taal heeft. De hoeveelheid woorden zullen in het Engels dus niet zoveel minder zijn dan in onze taal.

Antwoorden (2)

De Global Language Monitor heeft een antwoord. Deze organisatie heeft namelijk voorspeld dat 29 april 2009 het Engels maar liefst 1 miljoen woorden telt!

Maar hoe zijn de woorden geteld? Criterium: als het woord (waar dan ook) gebruikt wordt en wordt begrepen, is het een woord. Wel moet het woord vaker zijn gebruikt. Bovendien komen woorden niet dubbel voor; ‘water’ als zelfstandig naamwoord en werkwoord wordt maar één keer meegeteld. Dit is in een algoritme gezet. Dit resulteert in 1 miljoen woorden op 29 april
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het Engels wel. He waters the plants.
Minstens 500,000 (dat zijn er meer dan het Nederlands).
Dit komt omdat het naast het Keltisch, de oorspronkelijke taal, ook Latijnse woorden heeft overgenomen toen keizer Claudius Engeland veroverde en daarnaast ook nog veel Franse woorden omdat Willem de veroveraar in 1066 Engeland heeft veroverd en het Frans heeft meegebracht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Maar in het Nederlands hebben we héél veel samengestelde woorden. Daarom denk ik dat we er in het Nederlands méér hebben dan in het Engels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Keltisch is niet de oorspronkelijke taal van het Engels. De oorspronkelijke talen zijn Germaanse talen, met name het Saksisch, Angels, Juts en Fries.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens heeft het Engels een grotere woordenschat dan veel andere talen omdat het met meer gemak dan andere talen woorden overneemt die een (soms hele kleine) betekenisnuance meebrengen. Bijvoorbeeld kingly, royal, regal. Of warranty / to warrant en guarantee / to guarantee.