'Zowel zij als ik was moe', of 'zowel zij als ik waren moe'?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.1K
ronron1212
10 jaar geleden
Snap er niets van wat schrijf je nu?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ze beiden moe zijn.
ronron1212
10 jaar geleden
Ja is dat het
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou zeggen 'was', omdat ik was en zij was. 'Zij' slaat op één persoon, dus 'was'.
SimonV
10 jaar geleden
Logisch denk ik: zowel zij als ik= twee personen -> waren.
Maar toch is was dus beter.
koraal19
10 jaar geleden
Misschien, zowel zij als ik waren wij moe.

Antwoorden (3)

"Zowel zij als ik was moe." is juist.

Op https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/zowel-sander-als-lisa-woont-wonen staat hierover het volgende:

"Is in de volgende zin enkelvoud of meervoud correct: 'Zowel Sander als Lisa woont/wonen in De Bilt'?

In zinnen waarin het onderwerp bestaat uit twee enkelvoudige dingen of mensen die aan elkaar worden gekoppeld met zowel ... als ..., wordt bij voorkeur een enkelvoudige persoonsvorm gebruikt: 'Zowel Sander als Lisa woont in De Bilt.' De constructie komt ook met een meervoudige persoonsvorm voor ('Zowel Sander als Lisa wonen in De Bilt') – zeker in gesproken taal – maar in geschreven taal heeft het enkelvoud de voorkeur. Meer voorbeelden:

• Zowel de prins als de prinses hield een toespraak.
• Zowel het boek als de film was een groot succes.
• Zowel de Volkskrant als Trouw bracht het nieuws op de voorpagina.

Als een van de delen meervoudig is, of als beide delen meervoudig zijn, is een meervoudige persoonsvorm juist:

• Zowel de prinsen als de prinses bleken erg belangstellend te zijn.
• Zowel het boek als de films waren een groot succes.
• Zowel mijn ouders als mijn broers wonen in Coevorden.

Het meervoud wordt ook gebruikt als er sprake is van twee enkelvoudige onderwerpen die elk een verschillende persoonsvorm vereisen:

• Zowel mijn broer als ik zijn (niet: is/ben) in Utrecht geboren.
• Zowel jij als hij hebben (niet: hebt/heeft) het heel goed gedaan.
• Zowel zij als ik vinden (niet: vindt/vind) het juist een erg mooie film.

Zinnen met zowel en als kunnen ook op een paar andere manieren opgebouwd worden. Daaruit blijkt duidelijk de oorsprong van de enkelvoudige persoonsvorm:

• Zowel Ajax als PSV heeft gewonnen.
• Zowel Ajax heeft gewonnen als PSV.
• Ajax heeft gewonnen, zowel als PSV. (= net als PSV)
• Ajax, zowel als PSV, heeft gewonnen."

Toegevoegd na 7 minuten:
N.B.: Ik ben er bij het beantwoorden van je vraag van uitgegaan, dat je met "zij" slechts één persoon bedoelde, dus de derde persoon enkelvoud, en niet meerdere (= derde persoon meervoud).

Men zou kunnen zeggen, dat beide vormen juist zijn. "Zowel zij als ik was moe." is juist, wanneer met "zij" één persoon wordt bedoeld. "Zowel zij als ik waren moe." is juist, wanneer met het woord "zij" meer dan één persoon wordt bedoeld.

Het is dus afhankelijk van de context wat er wordt bedoeld.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie, ik doelde op 'zij' in enkelvoud, maar ik begrijp dat de vraag dubbelzinnig was. Ik ben weer iets wijzer geworden vandaag!
Antoni
10 jaar geleden
Graag gedaan!
Het is in het algemeen aan te bevelen in zinnen met zowel ... als ... de enkelvoudsvorm van het werkwoord te gebruiken, maar over de aanvaardbaarheid hiervan bestaat onder de taalgebruikers geen overeenstemming.

Was is volgens de taalunie dus netter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Mooie uitgebreide uitleg op de website van je link!
Was, omdat het wel gaat over twee personen, maar je verwijst maar naar een persoon per keer.

Voorbeeld om het xtr@ duidelijk te maken: 'Ik vind dat de banaan net zo lekker IS als de peer.'