Waarom worden plaatsen zoals Lemmer en Joure in het het fries ''de Lemmer'' en ''de Jouwer'' genoemd ?!

Wat is de reden van de ''de'' als voorvoegsel..??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
6.6K

Antwoorden (1)

Veel plaatsnaamborden in Fryslân (de officiële naam van Friesland) hebben zowel de Nederlandse als de Friese variant van de naam van de plaats. Heerenveen zou je volgens de Friese spellingregels eigenlijk als "Hearrefean" moeten spellen. Zo spreek je de naam wel uit, maar niemand spelt het zo. Het heet 'It Hearrenfean' en is vergelijkbaar met 'De Lemmer', en 'De Jouwer' (Joure). Er is overeenkomst met Nederlandse plaatsnamen als De Lier, De Rijp, en Den Helder. Alleen zeggen de Friezen niet dat ze te of in de plaats wonen, maar óp.

Waar de naam De Lemmer precies vandaan komt is niet bekend. In de vroege Middeleeuwen wordt het voor het eerst genoemd. Lyarich heet het dan. "Ich" is de Friese benaming voor oever. De Lemmer is de oever van water.
Joure is een plaats aan het Westermeer. In 1466 was het bekend als Ter Heuwera, later werd het Hyauwer, Op die Jouwera, De Jouwer.

Toegevoegd na 10 minuten:
Vermoedelijk is de reden dat alle Friese plaatsen gevestigd zijn op een stuk grond dat aan water grenst met een lidwoord aangeduid worden. De wateren worden ook in het Nederlands met een lidwoord genoemd. Het meer, het kanaal, de rivier, de zee, de sloot. De grond bij die wateren heeft zodoende ook een lidwoord.
Amadea