Wat betekent: "lamentade?" context: zie toelichting

Grote liefde (over Connie Palmen, Logboek van een onbarmhartig ...
... en de lamentade vanwege het afscheid. Tot ik besefte dat Palmen eens en te
meer haar liefde voor de man, de vader, beleed, door de dochter te gedenken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

Mogelijk heeft ze dit afgeleid van het werkwoord Lamenteren, wat weeklagen, jammeren of kermen betekent.
Lamentatie bestaat wel volgens Van Dale: jammerklacht.
In deze zin heeft ze misschien 'geweeklaag' bedoeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat Bril zegt, dekt de lading behoorlijk, maar hierbij nog een kleine toevoeging.
Het bijbelboek "Klaagliederen" heet in het engels namelijk "Lamentations". Het zou dus soms ook de betekenis mee kunnen dragen van een gezongen iets. Een klaaglied of een klaagzang.
De etymologie van het woord "lamenteren" zegt dit echter niet rechtstreeks:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/lamenteren
Wel blijkt daaruit dat het gepaard gaat met het maken van geluid. Het is dus niet een abstracte (geschreven of gedachte) klacht, maar wel iets wat geuit wordt.