Alle waardemunten met een lage waarde, waren van het goedkoopste edelmetaal gemaakt. In dat geval is dat koper en koper is altijd rood (althans, soort van).

In tegenstelling tot bijv. gouden munten, dit waren de waardemunten met het hoogste waarde omdat ze met het duurste edelmetaal zijn gemaakt.

Oftewel: Hoe duurder het was om een munt te maken, des te meer waarde deze had. Sterker nog, er was zelfs een tijd dat de echte waarde van deze edelmetaal overeen kwam met het waarde van deze munt.

Nu is het allemaal 'gebakken lucht' waarmee we betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Centen waren rood vandaar rooie cent
10 jaar geleden
Rooie is hier dialectisch en staat voor rode. De minst waardevolle geldstukjes waren, en zijn nog steeds, van een koperlegering en zou men bij gebrek van beter 'rood' kunnen noemen. Als je zelfs dat niet meer hebt.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een verouderde variant van dit gezegde is "geen (rood)koperen cent hebben". De eerste cent van roodkoper werd geslagen in 1817; in 1877 werd de roodkoperen cent vervangen door bronzen muntjes. Zoals wel vaker gebeurd heeft het gezegde haar inspiratiebron overleefd.