Waarom moet een werkwoord met een D, als het gevolgt is met door 'wordt?' Het is dan toch in de tegenwoordige tijd?

Een voorbeeldzin is: 'Het dier wordt verzorgd.' Waarom is 'verzorgd' in dit geval met een D op het eind? Want deze zin is toch in de tegenwoordige tijd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
64K
Amadea
10 jaar geleden
Het wordt verzorgd en het is gevolgd door een d als laatste letter.

Het beste antwoord

'Verzorgd' is in dit geval een voltooid deelwoord. Om dit woord te spellen kun je gebruikmaken van het 't eX-FoKSCHaaP. Als je een voltooid deelwoord tegenkomt, zoek je eerst het volledige werkwoord, 'verzorgen' in dit geval. Van het hele werkwoord haal je -en af, 'verzorg'. Vervolgens kijk je of de laatste letter (g) in 't eX-FoKSCHaaP staat. De g staat hier niet in. Dus schrijf je verzorgd met een d. Als je een ander voorbeeld neemt, bijvoorbeeld werken, kun je precies hetzelfde doen. Haal -en van het hele werkwoord af (werk), kijk of de laatste letter in 't eX-FoKSCHaaP staat (ja, de k staat er in), staat deze laatste letter er in, dan gebruik je een T op het einde, staat de laatste letter er niet in, dan gebruik je een d.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, da's handig! Bedankt dat u me dat nog even uitlegt! Ja, is ook zo lang geleden dat ik dit heb gehad...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord, maar het ezelsbruggetje " 't kofschip vind ik makkelijker.

Andere antwoorden (1)

Het is een voltooid deelwoord, niet tegenwoordige tijd.
Met voltooid deelwoord geldt: 't kofschip.
Verzorgen, min en, verzorg, g zit er niet in dus een d.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh oké, ik denk dat ik 'm nu snap. Bedankt!
Antoni
10 jaar geleden
Ytje, de zin "Het dier wordt verzorgd" is wel in de tegenwoordige tijd, maar mèt een voltooid deelwoord. Dat is dus voltooid tegenwoordige tijd. Hij verzorgt het dier. (= onvoltooid tegenwoordige tijd (O.T.T.), want de actie wordt nog uitgevoerd, en er is geen voltooid deelwoord) Het dier wordt verzorgd. Het dier is verzorgd. Hij heeft het dier verzorgd. (= allemaal voltooid tegenwoordige tijd (V.T.T.), want de actie is taalkundig gezien afgerond, en er is een voltooid deelwoord, namelijk "verzorgd") Hij verzorgde het dier. (= onvoltooid verleden tijd (O.V.T.), want de actie is, taalkundig gezien, nog niet afgerond, en er is geen voltooid deelwoord) Het dier werd verzorgd. Het dier was verzorgd. Hij had het dier verzorgd. (= allemaal voltooid verleden tijd (V.V.T.)) Van de meeste werkwoorden eindigt het voltooid deelwoord op een "d". Er zijn echter uitzonderingen, die eindigen op een "t". Zie voor meer uitleg hierover het uitstekende antwoord van carlijnlubbers.