Waar komt de term "snert" voor erwtensoep vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
21.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eindelijk een soep zonder ballen!
Soep van snert.
Soep van snert, is snertsoep.
Snertsoep: Geen bal an!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dikke tien voor dit rijmpje! :)

Het beste antwoord

Volgens van Dale's etymologisch woordenboek komt dit woord uit het fries. Het woord 'snert' en 'snirt' is in de betekenis van erwtensoep bekent sinds 1768.
Het is waarschijnlijk verwant aan het woord 'sneirts' dat met drinken te maken heeft.
"Met eenen sneirts" betekent: in één teug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij van zooi een samenraapsel van. Maar wel erg lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snert (snèrt) - erwtensoep (èrtsoep)

Waarin ik zal proberen aan te tonen dat snert 'snert' wordt genoemd omdat 'snerten' zoveel betekende als 'winden laten'

Toegevoegd na 44 seconden:
Nu heeft het woord snert twee betekenissen. De eerste is een aanduiding als je iets waardeloos vindt en de tweede, en daar gaat het hier over, is de volksnaam voor "erwtensoep". Een soep van langzaam fijngekookte spliterwten, met groente, vlees, worst, oorspronkelijk ook een varkenspootje. Men kan erwtensoep zelf maken en de soep helemaal naar smaak inrichten of je kunt bij de supermarkt een blik erwtensoep kopen. De keuze voor het merk is smaakafhankelijk en dient dus proefondervindelijk te worden vastgesteld. Zelf ben ik uiterst tevreden over Unox, maar zoals ik zeg, een persoonlijke keuze.
Tot zover de theoretische verhandeling.

Toegevoegd na 1 minuut:
er zijn dus meerdere verklaringen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De term snert komt van het kapot koken van de erwten...De spliterwten die in deze soep gaan kook je tot snert...