Wordt het woord 'snert' voor erwtensoep landelijk gebruikt of is het streekgebonden?

Geen toelichting nodig.

Toegevoegd na 2 uur:
Toch een klein beetje toelichting nodig: Het gaat er me niet om waar het vandaan komt of dat het ABN is, maar of het landelijk gebruikt wordt. Ik sprak laatst, tot mijn grote verbazing, iemand die er nog nooit van gehoord had, en vroeg me dit toen af.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/term-snert-erwtensoep.47656
Amadea
10 jaar geleden
Waar kwam de persoon vandaan die het woord niet bleek te kennen? Ik wist niet dat er Nederlanders bestaan die niet weten wat snert is.

Het beste antwoord

Aangezien de term 'snert' in de betekenis van erwtensoep al sinds 1768 in het woordenboek der Nederlandse taal staat is het geen streekgebonden term, maar zou iedereen het eigenlijk moeten kennen. Het staat wel te boek als "plat". Wat dat betreft zou iemand die heel deftig (in de Nederlandse betekenis) opgevoed is het misschien niet geleerd kunnen hebben.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De termen erwtensoep en snert worden in het hele land gebruikt. Het is wel zo dat erwtensoep vaak uitgaat van de meer moderne varianten erwtensoep, terwijl snert vaak wordt benut voor grootmoeders erwtensoep, oma's erwtensoep of ouderwets gemaakte erwtensoep.

De basis ingrediënten voor zowel erwtensoep als snert zijn: Groene erwten of spliterwten, prei, knolselderij en wat wortel en selderij. Daarnaast kunnen worden gebruikt om de snert naar eigen smaak te maken: Een aardappel en / of ui.

Als vlees voor de ouderwetse snert worden vaak krabbetjes (dit zijn: spareribs - ongemarineerd), varkenskluif of varkenspootjes gebruikt. Voor de moderne erwtensoep zal dit vaker zijn: Karbonade, speklapjes en / of rookworst

Of maak een erwtensoep of snert geheel vegetarisch.

In elk geval, de termen erwtensoep en snert worden geheel door elkaar gebruikt, door heel Nederland. Erwtensoep of snert geeft enkel een gevoelswaarde aan. Zo kan het ook goed zijn, dat erwtensoep die wordt gegeten op de dag van bereiding erwtensoep wordt genoemd, terwijl deze soep op de tweede dag, als alle smaken goed in elkaar zijn getrokken en nog lekkerder is geworden, snert genoemd wordt.

Bron: Erwtensoep - http://erwtensoep.eu