Dieren communiceren door middel van lichaamstaal en geluiden.
Bij honden is dat duidelijk. Ze zien aan de ander of hij hoger geplaatst is, of hij iets kwaads in de zin heeft, of dat hij een en al vriendelijkheid is.
Dieren in het bos waarschuwen elkaar door te schreeuwen (apen), weg te vliegen (vogels) enz.
Heb je nog nooit een merel horen schreeuwen als een kat zijn nest belaagde?

Zo hebben alle dieren hun eigen signalen en vaak zijn die veel duidelijker en eerlijker dan de signalen die mensen elkaar toezenden.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Waar, plus
Reddie
10 jaar geleden
@viridiflavus, of het nu bedrieglijke signalen zijn of niet, het is communicatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat de signalen "eerlijker" zijn (eerste antwoord) suggereert een beetje dat die signalen bewust gegeven worden. Bij een paar dieren kun je je afvragen of dat misschien het geval is, maar voor bijna alle dieren weet je zeker dat dat NIET zo is.
Ivana
10 jaar geleden
Ik wilde alleen zeggen, dat dieren niet bewust bedriegen, in tegenstelling tot mensen.
Ivana
10 jaar geleden
Bedankt voor je waardevolle aanvullingen. We bekijken het beiden vanuit een andere hoek. Jij als wetenschapper, dus voor mij een extra licht op de zaak.
Dat gebeurt op duizenden verschillende manieren. Een greep hieruit:

Geur:
De leeuw plast zijn geur en zegt daarmee tegen andere leeuwen: "dit is mijn gebied".

Zicht / gebaren:
De boze hond laat een rivaal zijn tanden zien en zegt zo: "ga weg jij of ik bijt". De gerbil kruipt onder een andere gerbil en zegt zo "lik me schoon".

Geluid:
Vogels fluiten en zeggen daarmee onder andere tegen potentiële partners: "ik zit hier en ik wil wel".