Wat is het verschil tussen 'kiezen' en 'beslissen'?

Bijvoorbeeld: Je moet nu echt kiezen/beslissen wat je wilt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.4K

Antwoorden (3)

Het woord "kiezen" hoort bij een situatie waar je concrete mogelijkheden hebt. Je kiest tussen a, b en c bijvoorbeeld.

Beslissen is bepalen wat je moet doen. Bijvoorbeeld: Je kan beslissen of je a, b of c kiest, maar je kan ook beslissen om nu een wereldreis te gaan maken.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij 'kiezen' gaat het over verschillende mogelijkheden. In jou context bijvoorbeeld welke keuze je wil maken.

Bij 'beslissen' gaat het om de beslissing op zich, dus of je wel of niet iets wilt en hoe je het wilt.

Als je ze samen in een zin gebruikt wordt het verschil beter duidelijk:

"Hij heeft eindelijk beslist wat hij gaat kiezen."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Je voorbeeldzin klopt grammaticaal niet. Of: Hij heeft eindelijk beslist dat hij gaat kiezen. Of: Hij heeft eindelijk besloten wat hij gaat kiezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
grammaticaal kunnen beide woorden door elkaar gebruikt worden en hangt het af van de context. Als je je gaat blindstaren op voor de hand liggende mogelijkheden heb je gelijk. Maar in praktijk maakt het niet uit.
Kiezen is uit meer mogelijkheden er één nemen.
Beslissen is een besluit nemen. Het kan zijn dat er uit de verschillende keuzes er 1 gekozen wordt. Maar beslissen kan ook een ruimere betekenis hebben. Bij voorbeeld zeggen wat er gaat gebeuren, een uitspraak doen in een geschil, vaststellen wat de gang van zaken wordt.

Toegevoegd na 13 minuten:
Voorbeeld:
De vijand koos voor de aanval (en niet voor verdedigen of niets doen)
Deze aanval besliste de strijd.
Beslissen laat het gevolg zien van het keuzeproces c.q. denkproces. Er is een uitkomst (beslissing) nadat er verschillende keuzes zijn overwogen.