Welke woorden dragen een verschillende betekenis in België en Nederland?

In een andere vraag dat ik gesteld heb hier, heb ik gesproken over een deftig gesprek. Ik ben er dan ook gouw achter gekomen dat 'deftig' in Nederland een negatieve bijklank heeft. Het zou duiden op het gebruik van moeilijke woorden en een vorm van minachting zijn. In België echter duid dit enkel op een goed gesprek. Kortom een gesprek dat verder gaat dan een formele begroeting. Ik vroeg me dan ook af of jullie nog van dergerlijke uitdrukkingen weten?

(een ander gekende is 'poepen' dit heeft in België de betekenis 'seksen')

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
16.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*Een andere vraag die

Het beste antwoord

'Lopen' betekent in het Vlaams 'rennen'. In een zwembad kun je tegenkomen: 'verboden te lopen'.

Zeg niet tegen een Vlaming: 'dat zal ik even uitvogelen', want 'vogelen' betekent voor hem 'neuken'.

Anderzijds kan een Vlaming tegen je zeggen: 'ik zal die fles even aftrekken', waarmee hij 'openmaken' bedoelt.

Een Vlaming kan vragen: 'is het meegevallen?', waarmee hij alleen maar wil weten of je iets leuk of in orde hebt gevonden en niet bedoelt dat jij of hij iets naars verwachtte.

'Noemen' wordt door veel Vlamingen ook gebruikt voor 'heten', bv. 'hoe noemt hij?'

'Tussenkomen' kan in het Vlaams ook 'meebetalen' betekenen.

Een 'zwaantje' is in het Vlaams een motoragent.

'Leraren' en 'lessen' kunnen ook betrekking hebben op de universiteit, waar Nederlandse studenten 'docenten' en 'colleges' zeggen. 'Prof' wordt voor elke docent gebruikt, niet alleen voor professoren.

'Doop' is het Vlaamse woord voor 'ontgroening'.

'Salon' is het Vlaamse woord voor 'bankstel'.

'Flik' is informeel Vlaams voor politie-agent.

'Middag' is voor een Vlaming 12.00 uur ('namiddag' is het woord voor de periode van 12 uur tot 6 uur)

'Statie' wordt ook gebruikt voor 'station'.

Zeg niet 'minister-president Leterme', want Leterme is de 'premier' van België. Daarnaast zijn er vijf (!) minister-presidenten (die nooit 'premier' worden genoemd): van het Brusselse Gewest, het Waalse Gewest, de Waalse Gemeenschap, de Duitse Gemeenschap en van het Vlaamse Gewest/de Vlaamse Gemeenschap.

'Federaliseren' betekent in Vlaanderen decentraal of in de afzonderlijke landsdelen iets gaan regelen; met betrekking tot andere landen betekent het juist centraal of op nationaal niveau iets gaan regelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Pik. In het Nederlands een geslachtsorgaan, in het Vlaams een onschuldig snoepje.

Toegevoegd na 25 minuten:
Schoon. In het Nederlands zuiver (van goed gepoetst), in het Vlaams mooi (zoals in aantrekkelijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol de twee kennen we :-)
Een kleedje. In Nederland een vloerbedekking (of op tafel, kan ook nog), in België een jurk (heb ik me laten vertellen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Botten. In Vlaanderen laarzen, in Nederland beenderen.
Gesoldeerde botten (VL) - Laarzen in de uitverkoop (NL).

Tas. In Vlaanderen kopje, in Nederland hand- of schoudertas.

Doorgaan. In Vlaanderen weggaan, vertrekken, in Nederland "niet stoppen", verdergaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Billen. In Vlaanderen dijen, bovenbenen, in Nederland achterwerk.

Poep. In Vlaanderen achterwerk, in Nederland uitwerpselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
botten kennen we beide :-)
tas inderdaad :)
doorgaan beide :)
billen beide :-)
poep inderdaad :-)
Nog een oaar voorbeelden:
op kot betekent op kamers
kostelijk betekent duur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vol zitten. In het nederlands heb je dan (te) veel gegeten. In Belgie ben je zwanger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahhaa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jep is waar :-)
Ik woon 3 km. van de Belgisch de grens af en de misverstanden zijn soms hilarisch;

tieten = kippen
vers = jong (tegen een pasgeboren baby zeggen ze een vers kindje)
mikken = broden
vogelpik = darten
vallende sterren = flitspalen
spriet = ritssluiting
'n valling = verkoudheid
klappen = praten of roddelen
peuk = schakelpook
kloten = houtskool

Toegevoegd na 19 minuten:
o ja, natuurlijk ook nog;

plakkers = klittenband
'n boks = klap op je gezicht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn er al veel genoemd, weet alleen deze nog:

pil (V) - batterij (NL)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bougie= kaars (vlaams) = vonkenmaker in verbrandingsmotor (nl)
Vlieger= vliegtuig (vlaams) = voorwerp aan een lang touw dat je in de lucht kunt laten zweven als er wind is (nl)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kozijn- in Vlaanderen een neef, in Nederland het raamwerk waar ruiten in zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Solderen.

In Nederland solderen we metalen dingetjes aan elkaar.

In België spreken ze van gesoldeerde damesbroekjes (en dan gaat het over afgeprijsde slipjes).
rose
14 jaar geleden
Of het een algemeen verschil is tussen Nederland en België weet ik niet, maar ik ken een Belgische band, en die zeggen aan het begin van een dans altijd 'we vertrekken', waar wij iets zouden zeggen als 'de dans gaat beginnen'.