Is het "ze is even slim als jou" of "ze is even slim als jij"?

Iemand zegt dat het het 2e is maar ik denk het eerste, wie heeft gelijk ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Het beste antwoord

Als je er een werkwoord achter zet wordt het duidelijker:

Ze is even slim als jou bent of ze is even slim als jij bent.

Jou is een persoonlijk voornaamwoord als voorwerp, jij is het persoonlijk voornaamwoord als onderwerp, Jou(w) verwijst naar een bezit (jouw auto/brommer/huis, etc).

Hopelijk ben je hiermee geholpen.

Toegevoegd na 39 seconden:
Antwoord dus: ze is even slim als jij
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje.

Andere antwoorden (1)

In zulke gevallen is het altijd slim om de zin compleet te maken:
Ze is even slim als jij bent - correct.
Ze is even slim als jou bent - fout.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje.