Taalvraag; houdt in / of / houd in ?

Is het:
En wat houd het in?
Of
En wat houdt het in?

Ik heb een discussie met iemand. Zij beweert dat de 1e keuze goed is terwijl ik denk dat de 2e correct is. Graag z.s.m. bevestiging!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
132K

Antwoorden (3)

Als je wilt weten of er ergens een t achter moet vervang je het werkwoord door een handig werkwoord waarbij je de t hoort. Wat smurft het in, wat loopt het in.

Toegevoegd na 14 seconden:
Met een t dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Da's een handige en prima bruikbare methode, mits je goed thuis bent in de gesproken Nederlandse taal.
Zo niet, dan ben je toch aangewezen op de regels van de -in dit geval zeer basale- grammatica.
Ivana
10 jaar geleden
Plus
Computoon
10 jaar geleden
De 'smurfmethode' loopt fout op het moment dat degene die 'm gebruikt niet het onderscheid ziet tussen de persoonsvorm of een voltooidetijdsvorm. Dat is echter wel wezenliijk. Bij: de klant betaal? niet -> de klant smurft niet -> betaalt moet met een 't' werkt de methode. Maar bij 'de klant heeft niet betaal? -> de klant heeft niet gesmurft -> werkt de methode niet want 'betaald' moet hier met een d. Ook hier op Goeie Vraag is zeer regelmatig te zien dat hierin fouten worden gemaakt. Altijd bij werkwoorden die zowel met een 't' als met een 'd' kunnen voorkomen, afhankelijk van hun functie in de zin, maar waarbij de vraagsteller/beantwoorder die functie niet herkent. (en 'herkent' dus zonder blikken of blozen schrijft als 'herkend', want dat bestaat ook.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je gelijk in.
Houdt.

'Het' in 'wat houdt het in' is een derde persoon enkelvoud, net als 'hij' en 'zij'. Bij de derde persoon enkelvoud schrijven we stam + t.
Computoon
10 jaar geleden
Houd de dief is echter weer zonder + t, dus het is niet altijd hoorbaar. Gebiedende wijs noemen we dit ook. Zoals ook WORD LID.

Enkele tips vind je in de bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Smurf de dief! Loop naast de dief!
Computoon
10 jaar geleden
"Loopt u maar door!" ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U wordt bij de gebiedende wijs gelijk gesteld aan jullie.
Loopt door - jullie moeten doorlopen
Loopt door - U moet doorlopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
loop door! kan ook voor jullie gebruikt worden.