Wanneer komt er bij de present simple een s achter het werkwoord?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Antwoorden (3)

Bij de derde persoon enkelvoud (he, she, it).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Te herinneren als de Shit regel (SheHeIT)
dit heeft te maken met de SHIT-rule(regel). de S staat voor she de H voor he en IT staat voor it. dit is dus de derde vorm. bijvoorbeeld werken:
in het nederlands: in het engels:
ik werk I work
jij werkt you work
hij/zij/het werkt he/she/it works
wij/werken we work

wanneer je een zin hebt met DO bijvoorbeeld I do like chocolate, dan is het bij de derde vorm he/she does like chocolate. omdat je DO in DOES veranderd krijgt het volgende werkwoord geen extra S. als je zou zeggen He likes chocolate is het ook correct. je moet zorgen dat het eerste werkwoord deze extra S krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tweede persoon enkelvoud: tu
de vraag gaat over de franse taal.