Hoe heet de bias wanneer een persoon de woorden van een ander verkeerd interpreteert?

Ik ben op zoek naar de benaming voor de volgende bias:
Ik zie iets, schrijf het op en stuur het naar een collega.
Mijn collega leest mijn verhaal maar interpreteert het anders/ziet het anders voor zich dan ik heb gezien.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien dat je hier het antwoord vind. http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Antwoorden (2)

Dat is misinterpretatie. De beschrijving in van Dale voldoet aan jouw omschrijving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het woord bias kende ik niet. Dat blijkt 'vertekening, vervorming' te betekenen. Die term impliceert dus al een verkeerde interpretatie. Wat betreft taal ontstaat bias door vooringenomenheid.
Het speelt in het onderwijs met name bij allochtone kinderen. Opgaven zijn onbedoeld moeilijk omdat allochtone kinderen niet voldoen aan alle talige vooronderstellingen die de toetsontwikkelaars hebben gehad.

In plaats van bias kan je in dit geval de term interpretatiefout gebruiken.
Amadea