Is er een wezenlijk verschil tussen ik vind en ik denk?

Ik zou zeggen van wel. Maar in het Engels hebben ze hier maar een zin voor. I think.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk gevonden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'I find' is correct Engels om 'ik vind' aan te duiden. I find that rather peculiar = ik vind dat nogal merkwaardig.
Poet
10 jaar geleden
Juist. De Engelsen hebben er natuurlijk wel een woord voor. Ze hebben überhaupt veel meer woorden dan het NL. Maar het is toch een soort (obligate) beleefdheid. Als je zegt "ik vind" dan heb je bij een andere visie feitelijk een conflict, terwijl dit bij "ik denk" eerder een toevoeging is aan een nog open proces van overweging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gek Poet dat je zegt dat ze er wel een woord voor hebben, maar dit niet benoemd (of adhv voorbeelden).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iedereen bijzonder bedankt voor zijn uitleg. Helaas kan ik er maar eentje uitzoeken voor het "beste" antwoord al zijn er meerdere natuurlijk.

Het beste antwoord

Strikt genomen is er natuurlijk het evidente verschil tussen iets denken (menen dat iets aan de orde is) en iets vinden (een mening over iets hebben).
In de praktijk wordt "I think" echter heel vaak gebruikt om te zeggen "Ik vind".

Toegevoegd na 8 minuten:
In het Nederlands hoor ik overigens ook regelmatig "ik denk" waar bedoeld wordt "ik vind". Dit komt wel minder voor dan bij engelstaligen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klopt inderdaad dat je bij vinden feitelijk al je mening hebt gevormd, terwijl bij denken je nog in overweging zit. Alleen bij de Engelse taal horen we dat zelden. Misschien ook omdat zij er geen echt woord voor hebben. In my opinion is een optie inderdaad, maar wordt in de regel niet veel gebruikt. Zeker als je naar de vertalingen luistert en leest. Alvast bedankt voor je antwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kort en duidelijk antwoord al zaten er meerdere mooie tussen. Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Ja. Als je denkt dan ben je nog bezig met overwegen. Je kunt nog van mening veranderen, het is zich nog aan het vormen.
Als je iets vindt, dan heb je inmiddels bepaald wat jouw standpunt is. Dat breng je tot uiting, want zo sta jij daarin.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je het naar 't Engels vertaald dan is "ik vind": it is my opinion.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch zie je dat dit vaak niet zo wordt vertaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is dan een fout in de vertaling. Gebeurt veel vaker.
Bij dit soort vragen is het altijd moeilijk om juist te antwoorden. Elk woord werd ons aangeleerd in een bepaalde situatie (dikwijls door onze ouders), waarbij het het overnemen maar dan ook een eigen betekenis aan gaan toekennen.

De echte taalkennis neemt dan ook enorm toe bij het in contact komen met meer mensen, en bij het leren van andere talen.

In kern, moet je echter terugkomen op de taalklanken en ook dan heb je veel nut bij de verschillende talen.

Denken - think - denken - taenke - tänka - pensar - pensare - penser (supposer, suspecter)

Zowel de D, T als P zijn plofklanken, waardoor het gaat over iets die abrupt gebeurt, dus plots activeert. Ergens zeg je dus ergens 'stop' of je gaat voorzichtig een sterke klank uiten waarop je tegenstrever zich bewust moet worden van het territoriumgedrag van jou naar hem. Je wil dus eigenlijk op vrij snelle wijze duidelijk maken dat je een bepaalde visie hebt en staat klaar en open om op een reactie te wachten, waarna je verder zult gaan. Het is sterker dan hierna, want het wijst tegelijk op een selectieve vooringenomenheid die, als je wat psychologie geleerd hebt, ook jezelf erop moet wijzen dat deze gedachte misschien al ouder is en verwijst naar een of meerdere sterkere herinneringen waar je conclusies aan gekoppeld hebt, maar dat je misschien niet zo genuanceerd open staat voor een tegengestelde idee.

Vinden - find - finden - troVARE - finde.

Dit is heel wat zachter. Straf gezegd zou je kunnen zeggen als het warm is en je niet zoveel moeite wil doen, dat je een boodschap overbrengt dat het meer iets is dat niet vanuit je zelf komt, maar eerder iets wat je geregistreerd hebt maar waarbij je veel meer open staat en tegelijk ook al een vraag stelt naar de ander dat hij gerust u mag proberen te beïnvloeden om jouw be-vind-ing te contesteren met wat hij al be-vonden heeft.

Misschien zijn we teveel ons oude taalaanvoelen ontgroeid (wij Vlamingen hebben met onze dialecten misschien wat meer geluk omdat we meer oerklanken bewaard hebben), maar als je beiden in dezelfde context antwoord, moet je eens luisteren wat het verschil is.

Kijk, ik vind dit antwoord wel boeiend.

Hoor eens, ik denk dat dit antwoord een prijs verdient.

Of omgekeerd:

Weet je, ik vind dit antwoord niet zo goed geformuleerd.

Luister, ik denk dat je antwoord fout gesteld is.

Van welke zin ben je geflatteerd, of ga je op je 'achterpootjes' staan?

Liefs, +j
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het Engels voel je het contrast met "I find you very attractive, would you go to bed with me" als zeer ongepast. Zie Touch & Go op http://www.youtube.com/watch?v=izBbP2kro-c
Poet
10 jaar geleden
Op de Engelse feestjes die ik heb mogen meemaken werd alle tekst die hier voor "go" staat als ongepast beschouwd. Er waren dan ook erg veel plofklanken daar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plofklanken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie het al bedankt voor je ruime uitleg!
Niet iedereen weet/let op het letterlijke verschil tussen "ik denk" en "ik vind".

Echter, ik hoor in de Engelse taal wel degelijk "I find" voorbij komen.
'I find your lack of faith disturbing.'