affect = emotionele 'basismodus'
regulatie = het regelen/hanteren van

affectregulatie is dus het vermogen om je eigen emotionele basis te hanteren.

Voorbeeld:
mijn affect is vrij vlak ( =ik maak over het algemeen een wat vlakke, niet zo emotionele indruk). Ik heb gelukkig geleerd om dat wat te reguleren (mijn emoties gepaster te herkennen, laten zien en hanteren), o.a. door bewust stil te staan bij vragen als 'wat doet dit met mij', 'hoe zou ik op mensen overkomen', 'hoe kan ik op een gepaste/handige manier boos worden of verdrietig zijn' enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

 In vele gevallen is zelfbeschadiging een overlevingsmechanisme. En kan het gezien worden als de meest geïntegreerde en zelfbeschermende keuze in een zeer begrensd veld van mogelijkheden.