wat maakt een woord mannelijk of vrouwelijk en waar slaat die term zowiezo op?

in de Nederlandse taal (en ook andere) wordt er gesproken over mannelijke en vrouwelijke woorden. maar wat maakt een woord mannelijk en vrouwelijk en waar komt die term überhaupt vandaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.4K

Antwoorden (3)

De uitgang van een woord en/of het voorvoegsel kunnen bepalend zijn voor het woordgeslacht. Onderstaande link maakt e.e.a. duidelijker.
http://onzetaal.nl/taaladvies/advies/mannelijk-vrouwelijk-woord
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik snap uw punt maar dat maakt het nog steeds niet duidelijk waarom een woord man/vrouw te noemen in de eerste plaats en waar komt dat vandaan. mochten mannen resp. vrouwen de woorden niet gebruiken als die werd toegeschreven aan de andere sekse?
of is mijn opvatting daar hellemaal mis?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja daar zit je helemaal mis sirBrouwer, ze hadden het ook een andere naam kunnen geven, het heeft gewoon te maken met het woord wat er voor staat (le/la, het/de etc).
Het heeft nut wanneer je een verwijswoord gaat gebruiken. Stel je schrijf een stukje over de ondernemingsraad of over een vereniging. Dat zijn lange woorden, dus die ga je niet telkens herhalen. En het geslacht bepaalt ook of je het over hem of haar moet hebben. Zijn bijvoorbeeld een raad en een vereniging mannelijk of vrouwelijk?

Onzijdige woorden zijn gemakkelijk te herkennen aan het lidwoord, want die krijgen altijd 'het'. Bij mannelijke en vrouwelijke woorden is het lastiger, want dat zijn beide 'de'-woorden. Bij twijfel biedt een woordenboek hulp: de afkortingen o. (onzijdig), v. (vrouwelijk), m. (mannelijk) geven het woordgeslacht aan. Of deze online woordenlijst: http://www.inventio.nl/genus/

Raad is mannelijk. De ondernemingsraad vindt dat de directie hem zijn werk onmogelijk maakt.
Vereniging is vrouwelijk. De vereniging heeft laten weten dat ze zich gesteund voelt door haar vele vrijwilligers.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijke taal!
Er zijn feitelijk geen regels voor
Soms is het overduidelijk man, vrouw, jongen, meisje maar, mannelijk vrouwelijk voor eer dier.
Het is het kind, onzijdig wat mannelijk en vrouwelijk kan zijn en de baby, mannelijk, wat ook mannelijk of vrouwelijk kan zijn.
Voor de rest is het aanvoelen.
Bij samengestelde woorden gebruikt men altijd het laatste woord.
Bv het trouwkleed trouw mannelijk kleed onzijdig gevolg trouwkleed is onzijdig en word het het trouwkleed. Is dit altijd het geval, nee.
bv Marinecomponent marine is vrouwelijk component is onzijdig dus zou het moeten zijn het marinecomponent, maar het is de marinecomponent omdat het zou willen zeggen dat de marine onzijdig is en dat past niet bij het imago van de marine. Zo wordt bij defensie ook gesproken van de galabal.
Voor buitenlanders is dit natuurlijk aartsmoeilijk, maar dat probleem hebben wij ook als we een andere taal spreken.
Laat u gewoon lijden door het gevoel. Het woord dat je eerst gebruikt het, hij of zij, is gewoonlijk het juiste en als het mis is dan zullen er weinig kunnen op wijzen dat je fout zit.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6 minnetjes zonder te zeggen waarom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zegt dat er geen regels voor zijn, dus ik moet maar aannemen dat de schrijvers van woordenboeken alles uit hun duim zogen. Je wijkt af van de regel dat het tweede deel van een woord het geslacht van het gehele woord bepaalt, want "dat past niet bij het imago"? Ik zie de link niet tussen defensie en een galabal. Zeker bij buitenlanders die pas Nederlands leren, is de eerste ingeving vaak absoluut niet de juiste. Wij voelen dat makkelijker aan omdat we met die taal geboren zijn. Al met al krijg je van mij geen + of - want ik weet niet welk gedeelte van je antwoord ik moet geloven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bekijk eens deze link, daarmee zal je zien wat ik bedoel.
Er zijn wel regels maar er zijn evenveel uitzonderingen op deze regels,
Je kunt de regel wel hanteren maar dan zou je het wel is kunnen mis hebben en dan spreek ik vooral over mensen die het Nederlands niet machtig zijn.
Dus nee die schrijvers van woordenboeken hebben niet alles uit hun duim gezogen, alleen is er veel gevoel bij kijken en als je de nederlandse taal machtig bent dan voel je het ook meestal dat iets hij, zij , of het is.
Wat de link is tussen defensie en galabal is. Ook bij defensie organiseert men een Galabal. Het boog moet niet altijd gespannen staan of is het De boog. Geen nood dit zal je wel aanvoelen denk ik ;-]