waarom is het "3e wiel aan de wagen"? Wagen heeft toch 4 wielen? Minstens

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
55.4K

Antwoorden (6)

Wordt hier niet een paard en wagen uit het verleden bedoeld? die hadden vaak twee wielen. Lijkt mij dus ook gewoon een oud gezegde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij niet......
Jouw quote klopt niet, het is 'het 5e wiel aan de wagen'. En een wagen heeft genoeg aan 4 wielen, de 5e is dus de overbodige.
14 jaar geleden
daarom is het gezegde ook 'het 5e wiel aan de wagen' :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet alle wagens hebben 4 wielen zoals een driewieler
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer voor jullie maar het originele gezegde is
"het derde rad aan de wagen zijn
Dus de foto klopte wel..
Nu moet je daar inderdaad het vijfde wiel aan de wagen zeggen.
Maar hoe dan ook, het betekent gewoon."
" Je doet voor Piet Snot mee"
" Je hangt er maar een beetje bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de bibliotheek voor de Nederlandse Letteren is het toch echt vijfde: http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/stoe002nede01_01_1981.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@liesbeth
Bron???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga je troosten want ik heb niet altijd bronnen nodig om te putten.
In mijn jonge jaren, tussen Methusalem en nu, sprak men dus van het vijfde rad. Ik heb dat ook aangegeven dat dit is veranderd.
nou, misschien een beetje domme antwoord... maar soms is het 5de wiel zijn ook wel goed, want stel je krijgt een slappe band... :)

nee, was maar grapje..
maar je bent gewoon eigelijk te veel, je hoord er niet bij.. eigelijk moet je het maar zo zien, je bent al snel het 5de wiel aan de wagen, als je iedere keer alleen moet zitten...

en dat van vroeger klopt ook.. 2 wielen en een paard.. dan heb je er niet meer nodig...