Omdat je er een stekker instopt die vervolgens contact maakt. (en wel met de electriciteit)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
D*mn.. echt een kort maar krachting antwoord. En het klopt nog helemaal ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk zelf niet dat het met "instoppen" te maken heeft... Heb je een bron daarvoor, of denk je het gewoon?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik denk zelf dat je mijn antwoord zo eenvoudig vindt, dat je het stom vindt dat je niet zelf op het idee gekomen bent. Geen bron dus, maar een kwestie van logisch nadenken. Niet onaardig bedoeld hoor.
Maar ik sprak de waarheid in mijn antwoord. Leuker kon ik het gewoon niet voor je maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was wel op het idee gekomen, maar ben van mening dat dat niet de echte herkomst is, onderstaande antwoorden vind ik dan weer een betere verklaring...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar net wat jij lezen/begrijpen wilt. Ik heb je naar eer en geweten willen voorzien van een goed antwoord, net als alle anderen. Jij bent de vraagsteller, en jij bepaald dus welk antwoord jou het beste uitkomt.
Ik heb er vrede mee als je een ander antwoord beter vindt.
Voeger zag een steker er als een rond dopje uit, net zoals de dop op een fles. Die stak je in een contactdoos.
Het was dus een 'stopcontact', een niet uit te roeien woord, het heet nu een wandcontactdoos, maar bijna niemand zegt dat zo.
AWM
14 jaar geleden
In het engels heet een stekker een "plug", hetgeen letterlijk vertaald werd als "stop"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de meeste mensen wandcontactdoos een te lang woord vinden.

Een 'stopcontact' heet eigenlijk een wandcontactdoos.

Vraag het maar eens aan een goed ogeleide vakman.

Dus op de vraag waarom is eigenlijk geen antwoord mogelijk. Vergelijkbaar met 'waarom heet Frank de Boer Ruud de Wild'.

Toegevoegd na 8 uur:
2 minnetjes? Waarom, denk ik dan? Zet er dan even een commentaar bij! Het is toch geen slecht antwoord?
rose
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vette roze minnetjes besst waart altijd rond.
Van mij +1 want het is het enige juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Tot nu toe)
Een wandcontactdoos (officiële naam) heeft, via de draden in de muur, contact met de stop (zekering).

De zekering heet 'stop' omdat hij de toevoer van elektriciteit stopt wanneer er iets mis is.

De wandcontactdoos zorgt dus eigenlijk voor het contact met de zekering, met de stop dus. Vandaar stopcontact.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk verzonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier had ik ook over nagedacht, hierdoor kwam ik ook op de vraag, helaas is er moeilijk iets over terug te vinden op het internet...
Het moet eigenlijk een steekcontact zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom heet een boom boom? het is gewoon zo. er is een keer iemand geweest en die vond dat een mooi woord of zo.