Kennen het Japanse en het Chinese schrift een equivalent van cursief, vet en onderstreept?

Ons schrift kan cursief, vet of onderstreept worden afgedrukt. Kennen het Japanse en het Chinese schrift equivalenten hiervan?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
GV! Ben benieuwd!

Het beste antwoord

In het Japans heb je naast de Kanji (een teken voor een bepaald woord) ook een lettergrepenklankalfabet, wat je kunt schrijven in Hiragana of Katakana. Hiragana is het traditionele alfabet, en Katakana wordt gebruikt voor buitenlandse leenwoorden, maar ook in allerlei andere gevallen, waaronder extra nadruk.
Je kunt iets geschreven in Katakana in plaats van Hiragana een beetje vergelijken met iets geschreven in blok- of hoofdletters, of schuingedrukt, in plaats van normaal. Dat wordt ook vaak gedaan om ergens nadruk op te leggen.
Het Hiragana is vrij traditioneel, maar Katakana zie je vaak op magazines, in reclame en rondom commerciele en populaire producten. Met de letters worden vaak de gekste dingen gedaan, zo kunnen ze extra dik zijn -soms tot in het extreme-, schuin staan, omcirkeld zijn, (meerdere keren) omlijnd zijn, felgekleurd zijn, of een combinatie.
In veel tekstverwerkingsprogramma's kun je Japanse tekens ook dikgedrukt (bold) maken. Italic kan soms ook, maar dat bemoeilijkt de leesbaarheid vaak, vooral voor de niet Katakana alfabetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk niet, net zoals ze geen hoofdletters kennen. De reden hierachter is dat het Hanzi en Kanji zo ingewikkeld zijn dat bijna elke streep wel de betekenis kan veranderen, bijvoorbeeld bij onderstreping. Dikgedrukte tekens zouden praktisch onleesbaar zijn. Alleen over cursief heb ik dan nog vraagtekens.