Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is taalkundig het best: hij is beter dan mij, of hij is beter dan ik?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
27.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is beter dan ik = goed. Hij is beter dan mij = hartstikke fout.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Iets meer uitleg om je te leren hoe het moet: Je moet het werkwoord er achter zetten en dan weet je het meteen:
Hij is beter dan ik ben.
Hij is beter dan mij ben.

Hoor je het? Als je het niet hoort is Nederlands waarschijnlijk je moedertaal niet en zul je moeten leren dat na ik een werkwoord volgt (ik ben, ik heb, ik loop) en na mij niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
En bij dit soort zinnen moet je er een werkwoord achter kunnen zetten om het te checken. Je mag het ook weglaten maar doordat we dat zijn gaan doen weet men inderdaad niet meer of het ik of mij is.

Toegevoegd na 35 minuten:
Mij, jou, ons duidt op bezit: het boek is van mij, het boek is van jou, het boek is van ons. Daar komt geen werkwoord meer achter en dat hoeft ook niet want mij loop en jou spreekt en ons horen is geen Nederlands. Het is ik loop, jij spreekt en wij horen.

In jouw voorbeeld kun je ook verdergaan: hij is beter dan jij (niet jou). Zij zijn beter dan wij (niet ons) want het is: zij zijn beter dan wij zijn en hij is beter dan jij bent.

Ik ben
Jij bent
Hij is
Wij zijn
Jullie zijn
Zij zijn

Let op: groter dan mij, jou, hem, haar, ons en hun is echt fout. Schrijf groter dan ik, jij, hij, zij, wij en zij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk lesje. +
amc
11 jaar geleden
Helemaal goed!+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik had een goede leermeester bij een eerder vraag over een gelijksoortig onderwerp een dag of 3 geleden ;-)))

Andere antwoorden (2)

Er is in dit geval niets beter, enkel is er een van de twee opties fout.

"Hij is beter dan ik" is de correcte vorm.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is één taalkundig juiste: hij is beter dan ik
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding