Wat is het belangrijkste Engelse woordenboek?

Zoals bij ons bijvoorbeeld De grote van Dale

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is de Dikke Van Dale

Het beste antwoord

Dit zijn de belangrijkste Engelse woordenboeken:

Major English dictionaries:

A Dictionary of the English Language by Samuel Johnson (prescriptive)
The American College Dictionary by Clarence L. Barnhart
The American Heritage Dictionary of the English Language
Black's Law Dictionary, a law dictionary
Brewer's Dictionary of Phrase and Fable
Canadian Oxford Dictionary
Century Dictionary
Chambers Dictionary
Collins English Dictionary

Je kunt op iedere titel hier klikken om meer informati te krijgen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dictionary

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de duidelijkheid:
Je vind er in de bron nog meer, het lijstje is niet compleet,
ze staan op alfabet.

Toegevoegd na 7 minuten:
De genoemde versie van de OED, Oxford English Dictionary,
wordt hier vergeleken met de ODO, de Oxford Dictionary Online.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het Oxford English Dictionary is het belangrijkste Engelse woordenboek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is de OED.
Waarom is die belangrijker dan de ODO ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik haalde mijn informatie uit onderstaande link.
Maar OK, je kan erover twisten of dat de meest betrouwbare bron is.
Jouw artikeltje de OED en de ODO, geeft duidelijk het verschil aan tussen de twee, maar geeft evenwel geen aanwijzing welke van de twee het best te vergelijken is met de van Dale. Leuke vraag! http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/52633/99_jaar_oude_fout_in_woordenboek_ontdekt__vona.html
Dat is waarschijnlijk Oxford English Dictionary (EOD).
Deze wordt gepubliceerd door "Oxford University Press"

http://www.oed.com/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bedoelt de OED.
En waarom is die belangrijker dat de ODO? Both the OED and ODO contain a wealth of evidence from real English to show how words are used in context.......
Webster's Dictionary, weliswaar voor de Amerikaans-Engelse sprekers maar al decadenlang een begrip. Als je het echte boek hebt, kun je in de laatste pagina's ook zien hoeveel nederlandse woorden de engelse taal hebben beïnvloed:

http://en.wikipedia.org/wiki/Webster's_Dictionary

Thans nu ook online en een referentie voor menig professioneel vertaler:

http://www.merriam-webster.com/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook ik ga voor de Webster New World Dictionary: veel etymologische afleidingen: Inderdaad: verbazingwekkend hoeveel Engelse woorden een oorsprong in het Nederlands hebben! Duidelijke be- en omschrijvingen van lastige begrippen. Maar ook perfecte beschrijvingen van technische apparaten en dergelijke. Eén woord opzoeken betekent standaard een paar uur lezen.

Ik heb hier ook een Oxford English Dictionary liggen, maar... Ach ja, die liggen hier maar en dus liggen ze hier maar te liggen, weet je... Je kent het vast wel: je gooit ze niet weg omdat... Jawel, best goede boeken hoor, maar ze hálen het gewoon niet bij mijn gigantisch dikke Webstertje! (die wel onhandig is om vast te houden)
;-) (sorry voor de gekleurde bril)

Toegevoegd na 4 minuten:
Oeps: Brewer’s Dictionary (of Phrase and Fable) ligt hier ook nog, totaal vergeten. Dat feit op zich spreekt al voor zich, lijkt mij: "lots of Fable" ;-)
Bronnen: