Waarom heet Limburg niet Noord-Limburg

Ze noemen Brabant ook Noord-Brabant omdat in België nog een Brabant ligt, maar bij Limburg is dat hetzelfde maar noemen ze het niet Noord-Limburg. Is daar een specifieke reden voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2K
Antoni
11 jaar geleden
Zou (het Nederlandse) Limburg dan niet Oost-Limburg moeten heten...?
Antoni
11 jaar geleden
Goeie vraag, trouwens! +1!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is er ook een Duitse streek die zo heet, dus dan zou je het over Centraal-Limbirg moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kaart37, kijk eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Brabant, daar vind je heel interessante dingen, vooral met betrekking tot de Belgische Brabanten.

Antwoorden (3)

Ik kan daarvoor twee redenen bedenken:
1) De twee Brabanden zijn al veel langer gescheiden (sinds de 80 jarige oorlog, eind 16e eeuw) als de afscheiding van Belgie en het ontstaan van Belgisch Limburg ( begin 19e eeuw).
2) De Brabanden grenzen niet (meer) aan elkaar, wat de aanduiding met een andere naam vanuit praktische overweging logisch maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is er geen reden. Als die wel bestond heette het Belgische Brabant wel Zuid-Brabant. Geografische namen zijn historisch gegroeid en zijn dus zelden logisch. Waarom heet de streek bij Enkhuizen "West-Friesland", terwijl de rest van Friesland aan de andere kant van het IJsselmeer ligt?
Logica is nooit een reden geweest voor dergelijke benamingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wieri347, West-Friesland heet zo omdat het ooit vastgezeten heeft aan wat we nu Friesland noemen. De rivier die daar ooit stroomde is wat uit de kluiten gewassen en heet nu IJsselmeer.
Namen zijn nooit voor niets.
Ten eerste ligt Nederlands Limburg niet ten noorden van Belgisch Limburg ligt, maar het ligt ten westen van de Maas, dat als scheidlijn is gebruikt om de provincie te splitsen.
Beide provincies hebben de naam Limburg aangehouden, want voor de splitsing was het immers één provincie, en wordt er gesproken over Nederlands Limburg en Belgisch Limburg, in de plaats van Oost of West Limburg. Dat is waarschijnlijk geen bewuste keuze geweest, veeleer een gebruik dat vanzelf in onstaan kwam.
Veel namen ontstaan doordat de plaatselijke bevolking het zo noemen en na verloop van tijd kent iedereen het zo

Toegevoegd na 3 minuten:
Ter correctie: Belgisch Limburg ligt dus ten westen van de Maas en daarmee ten westen van Nederlands Limburg. Dat is wat ik wilde schrijven in de eerste zin. Excuses voor de verwarring en de kromme zin.