Wat is het verschil tussen analfabetisme en laaggeletterdheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.9K

Antwoorden (1)

Analfabetisme is niet kunnen lezen en schrijven. Laaggeletterdheid is te veel moeite hebben met lezen en schrijven om voldoende te kunnen functioneren in het dagelijks leven. Iemand kan dan bijvoorbeeld niet zelf een treinkaartje kopen, bijsluiters van medicijnen lezen of formulieren invullen.

In Nederland zijn er ongeveer 1,5 miljoen mensen boven de 16 jaar die moeite hebben met lezen en schrijven. Ongeveer 250.000 mensen in Nederland zijn analfabeet en kunnen dus helemaal niet lezen of schrijven.
Week van de Alfabetisering

Meer informatie over analfabetisme en laaggeletterdheid vindt u op de website van de Stichting Lezen & Schrijven en op alfabetisering.nl.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel.