Wat is correct Nederlands: Bedankt, dank U of Dank u wel? Ik hoor wel eens dat hier een Friezisme tussen zit maar welke?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
59.9K

Het beste antwoord

Ze zijn allemaal correct om te gebruiken. Het netste is het om iemand te bedanken met; 'Dank u, dank u wel', vriendelijk-of hartelijk bedankt. Bedankt is meer 'vrijblijvend in de vorm van een ' vriendendienst'.
De hoofdletter voor U is niet meer van deze tijd en gebeurt niet meer. Alleen God wordt altijd met hoofdletter U aangesproken en evtl. nog enkele hooggeplaatste personen.
Dank je en dank u, worden altijd los van elkaar geschreven.
Dank je wel,-hartelijk/zeer mogen zowel aan elkaar (dankjewel enz.) als los geschreven mogen. Volgens het officiële groene boekje (2005)moet het aan elkaar geschreven worden, daar is niets op tegen want 'alstublieft','alsjeblieft, ( als het je/u belieft) worden ook zo geschreven. In de Van Dale wordt het weer als losse woorden geschreven net als in het Taalgenootschap. Het is dus in beide vormen correct om te schrijven.
Dankuwel en dankjewel zijn echter soms ook als zelfstandig naamwoord gebruikt en dan moeten ze echter wél aaneengeschreven worden. Bijv; 'na een hartelijk dankjewel gingen we naar huis, of 'een glimlach en een dankuwel doet wonderen'.
Het is zover ik kan nagaan geen friesisme, in geen van deze vormen. Het is een gewoon tussenwerpsel dat altijd en overal in het land in deze vormen gebruikt werd en wordt.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alle drie de uitspraken zijn correct. Het is alleen ouderwets om u met een hoofdletter te schrijven. De Friese taal beheers ik niet, maar ik ken en gebruik al jouw manieren. Dus lijkt mij niet dat er een Friezisme tussen zit...

Toegevoegd na 22 minuten:
In het Fries wordt gezegd: betanke, tankewol, tank jo wol
Amadea