Waar kun je een lijst met woorden in de oude Nederlandse spelling vinden?

11 jaar geleden
in: Taal
4.8K
Snuffel
11 jaar geleden
Ik bedoel zo rond 1950

Het beste antwoord

Zo'n woordenlijst kun je in een bibliotheek vinden in de vorm van het Groene Boekje van 1954, daarin staan namelijk de woorden volgens de in 1947 vastgelegde spellingsregels. (Zie ook reactie op vraag, daarin staat dat de vraagsteller een woordenlijst van rond 1950 bedoelt).

Zie ook mijn bron voor een plaatje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jazeker, daar is een heel mooie te downloaden applicatie voor: http://gtb.inl.nl/?owner=WNT
Amadea
11 jaar geleden
Snuffel
11 jaar geleden
Helaas heb ik geen apparaat waarmee je apps kunt gebruiken. (ben een beetje ouderwets...)
Amadea
11 jaar geleden
Het is geen app maar een gewoon digitaal bestand. Ik heb ook geen smartphone maar gebruik het gewoon op de computer.
rose
11 jaar geleden
De GTB is een zeer bruikbare applicatie, maar bepaald geen woordenlijst.
Amadea
11 jaar geleden
Natuurlijk is dat wel een woordenlijst. Je typt de hedendaagse term en je krijgt te zien hoe het in oude spelling geschreven werd.
rose
11 jaar geleden
Dat is toch iets anders dan een lijst waar je in kunt grasduinen, waar je woorden kunt tegenkomen waar je nog nooit van gehoord hebt.
rose
11 jaar geleden
Als hij had gevraagd om een site waar je de oude spelling van woorden kunt opzoeken was dit een mooi antwoord geweest.
Bij mij in de kast staat de zevende editie van de Van Dale's Woordenboek der Nederlandse Taal, die is uit 1950.

Daar staan, ik heb even gekeken, heel wat woorden in. En allemaal in de spelling van die periode (apart hè).

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt het zelfs nog kopen:

http://www.marktplaats.nl/a/boeken/woordenboeken/m634243332-van-dale-nieuw-groot-woordenboek-der-nederlandse-taal-1950.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618
rose
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Wat heeft vraagsteller hier aan? Of geef je jouw adres op dat hij of zij bij jou thuis erin mag komen snuffelen?
rose
11 jaar geleden
De vraag was "Waar kun je een lijst met woorden in de oude Nederlandse spelling vinden?" en ik heb een vindplaats voor het betreffende woordenboek toegevoegd.
rose
11 jaar geleden
Het is altijd leuk om te vergelijken tussen edities. Zo staat zeiktrien, dat wel voorkomt in de laatste editie, niet in de editie van 1950, terwijl zowel zeik als trien toen voorkwamen.