Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een bronwoord?

Ik wil iets laten vertalen bij een vertaalbureau en kwam toen de term 'bronwoord' tegen. Ik vroeg me af wat dat precies betekent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De naam zegt het eigenlijk al. Waar komt de bron vandaan? Stel je ziet een beekje lopen met stromend water. Dat water komt ergens vandaan. UIteindelijk kom je bij de bron waar het water weer verder stroomt. De oorsprong dus en zo geldt het ook bij woorden of dingen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Het aantal bronwoorden is het aantal woorden dat in de originele, te vertalen tekst staat. Dit omdat het aantal woorden in de vertaling van te voren niet vast staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
antwoord is correct maar ik zou er dit ter verduidelijking bij willen zetten. Bij vertalen heb je het over een "brontekst" en een "doeltekst", waarbij de brontekst het origineel is en de doeltekst de vertaling. Een bronwoord staat uiteraard in de brontekst. Aangezien vertalingen dikwijls per woord worden afgerekend is het aantal woorden in de brontekst de maat voor de financiële vergoeding.
Het bronwoord is het woord (of woorden) uit de originele tekst die vertaald moet worden naar een andere taal.

Bijvoorbeeld: I went to the cinema
Als jij wil dat het woord cinema vertaald moet worden, is cinema het bronwoord
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De naam zegt het eigenlijk al. Waar komt de bron vandaan? Stel je ziet een beekje lopen met stromend water. Dat water komt ergens vandaan. UIteindelijk kom je bij de bron waar het water weer verder stroomt. De oorsprong dus en zo geldt het ook bij woorden of dingen.

Ps in het Engels hoor je vaak de naam source wat exact hetzelfde betekent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding