Is "wie kan er niet van af blijven" goed nederlands?

Het gaat om een product, bijv. chips, en dan staat er:
chips van pietje, wie kan er niet van afblijven.
Volgens mij is dit niet juist toch?

Toegevoegd na 25 minuten:
Het gaat om het "niet van afblijven"deel.
Ik krijg het idee dat het dan niet lekker is en dat er eigenlijk hoort te staan, wie kan er wel van afblijven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom is het niet goed?
Het is toch allen reclame?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke van de twee is nu volgens jou onjuist, afblijven of af blijven ? Dat komt niet echt duidelijk uit je vraag naar voren....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom denk je dat het niet juist is? Behalve dan de kleine spelfouten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
welke spelfouten bedoel je?

Het beste antwoord

Volgens mij heb je gelijk.
Het had volgens mij moeten zijn: wie kan er wel van afblijven, of, niemand kan er van afblijven.

Toegevoegd na 3 uur:
Wie kan er niet van afblijven: niemand, iedereen blijft er dus van af.
Wie kan er wel van afblijven, niemand, het is dus lekker, je kunt er niet van afblijven.
Of zoals het voorbeeld van pindakaas, wie is er niet groot mee geworden? iedereen is er groot mee geworden.
Wie er wel mee groot geworden? Niemand is er groot mee geworden.

het gaat dus om de combinatie van de woorden niet en afblijven. Als er had gestaan, wie vind het niet lekker, dan was het heel anders geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wie kan er niet van afblijven: niemand -> oftewel, iedereen zit er aan.... Je spelling is goed, alleen de denkwijze niet.
op je reactie 'of zie ik dit fout'
Ja dit zie je fout :)
Misschien zie je zo het verschil? Wie kan er niet van afblijven? Niemand! >> iedereen zit er aan.
Wie kan er (wel) van afblijven? Niemand! >> tevens, iedereen zit er aan.
Wie kan er van afblijven? Iedereen! >> iedereen kan er van afblijven, dus zo lekker is het niet. Filo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het nog nagevraagd bij taaladvies:
'Chips van Piet, wie kan er niet van afblijven?' is inderdaad vreemd. Er staat eigenlijk: 'Chips van Piet, iedereen kan ervan afblijven.'
'Chips van Piet, wie kan ervan afblijven?' drukt WEL goed uit wat er bedoeld wordt. Of: 'Chips van Piet, niemand kan ervan afblijven.'

Andere antwoorden (3)

Afblijven is één woord, dus is het correct Nederlands. Maar jij doet het hier op twee verschillende manieren, dus is het me niet helemaal duidelijk van WELKE van de twee je nu bedoelt dat het onjuist is. "Af blijven" is onjuist.

De laatste tijd groeit de neiging overal te pas en - vooral- te onpas onnodige spaties in te voegen in langere woorden, en zelfs korte woorden worden schijnbaar steeds moeilijker om aan elkaar te blijven schrijven. Ik heb zelfs inmiddels de onvoorstelbare combinatie " jas zak" al eens voorbij zien komen - terwijl we toch allemaal als kind al wisten dat woorden die iets zeggen over het volgende deel van het woord bij elkaar horen, en Hottentottententententoonstelling dus eén woord is.

Prima woord dus, niet meer aankomen. Gewoon afblijven ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/09/01/waar-komt-die-spatie-ineens-vandaan-logo-rijksmuseum-onder-vuur/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooooh, dat is ECHT erg. Bijna net zo erg als het bord " weg werkzaam heden" dat ik onlangs op een foto zag. Wellicht is het museum ineens niet meer van HET Rijk maar van een meneer genaamd Rijk geworden ?? Hoewel dezelfde taalonbenul daar dan ongetwijfeld Rijks' Museum van gemaakt zou hebben.........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry, het gaat niet omd e spatie. Ik heb de vraag uitgebreid. Die spatie was foutje van mij
Of het wel of niet aan elkaar moet worden geschreven wordt bepaald door de aanwezigheid van het woordje 'er', of 'hier', dan wel 'daar'. Staat dat wél in de betreffende zin, dan moet je "ervan af blijven". Staat het er niét bij, dan schrijf je: Afblijven!
De woordjes 'er', 'hier', en 'daar' geven aan dat het over iets bepaalds gaat.

Hetzelfde is van toepassing bij bijvoorbeeld de werkwoorden afbrengen, afglijden, afhangen, afhalen, afzien, afweten, uitgaan.

Toegevoegd na 37 minuten:
Pas na een paar keer jouw toevoeging te hebben gelezen begrijp ik wat je bedoelt! Strikt genomen hoeft men inderdaad alleen te vragen: "Wie kan ervan af blijven?" Met daarin de strekking dat ze zó lekker zijn dat niemand dat zou kunnen.
Maar de betekenis ervan wordt versterkt door het in negatieve vorm te vragen. Hoeveel mensen zouden er níet van af kunnen blijven? Dat zijn er vast maar heel weinig, want het is zó verrukkelijk....

Snap je de verschillende betekenissen?
Wie is er niet met pindakaas groot geworden? Iedereen is toch zeker met pindakaas groot geworden?!
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoort het in dit geval niet juist te zijn, wie kan er wel van afblijven?
Met pindakaas is het: wie is er niet mee groot geworden, iedereen toch?
In dit geval, wie kan er niet van afblijven, iedereen toch? Dus iedereen blijft er vanaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je toevoeging is inderdaad helemaal juist ; juist het woordje " niet" versterkt de mededeling.
Vergelijk : wie weet dat nou niet? Wie heeft dat nou niet gezien ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar in dit geval komt het er dan toch op neer, dat iedereen er juist van af blijft? Wie kan er niet van afblijven. Dus iedereen blijft er van af. Of zie ik dat fout?
Amadea
11 jaar geleden
Het is een misverstand. Misschien is Nederlands niet jouw moedertaal, hansjevrouw? Het is heel gebruikelijk om iets negatief te stellen om daardoor juist het positieve te benadrukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederlands is mijn moedertaal.
Dit is inderdaad een verraderlijke zinsconstructie. Het venijn zit hem in de dubbele ontkenning ("niet" samen met afblijven, wat hier als "niet pakken" kan worden uitgelegd).
Als niemand er NIET van kan afblijven, kan iedereen ervan afblijven! Om de verkoper of de reclamemaker tevreden te stellen zou je de vraag "Wie kan er niet van afblijven?" dus eigenlijk met "Iedereen" moeten beantwoorden. Als iedereen er NIET van kan afblijven, zal iedereen er dus van genieten.

Jouw vraag is volledig terecht; hier staat een zinsdeel dat de schrijver waarschijnlijk niet zo heeft bedoeld.
Een vraag als "Wie is daar niet gek op?" of "Wie kan daar nou van afblijven?" was waarschijnlijk wat de schrijver eigenlijk bedoelde.