Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de beste manier om in een zin met opsommingen, samengetrokken woorden toe te voegen?

Voorbeeld: Ik hou van chips, koekjes, appel-, kruimel- en chocoladetaart, winegum snoep en kruidnoten.

de samengetrokken woord in de bovengenoemde voorbeeld is "appel-, kruimel- en chocoladetaart".

Het staat er alleen verwarrend bij. Is dat correct en kan ik het met een aanhalingsteken of haakjes overzichtelijker maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op de komma tussen winegum en snoep na (of je moet een spatie teveel hebben geplaatst en winegumsnoep bedoelen ?? ) is de zin zo helemaal correct en duidelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt. Ik vond het verwarrend overkomen maar als dit correct Nederlands is, dan zal ik er mee moeten leven.

Andere antwoorden (1)

Als je appeltaart, kruimeltaart en chocoladetaart bedoelt, is het correct (al vraag ik mij af wat kruimeltaart is). Ik vind het overigens niet onoverzichtelijk, het is mijns inziens duidelijk wat je bedoelt. Wat je zou kunnen doen is de samentrekking aan het einde van de zin plaatsen, dit maakt het iets overzichtelijker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Ik bedoelde inderdaad kruimeltaart. Volgens mij moet ik officieel kruimelvlaai zeggen. Maar kruimeltaart klonk lekkerder :D Het is dus correct Nederlands om een samentrekking in een opsomming te plaatsen. Hoewel ik het verwarrend over vindt komen zal ik er dus mee moeten leven. Een samentrekking aan het einde plaatsen lijkt me meer onduidelijker vanwege de twee dicht op elkaar beschreven 'en' woorden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding