Tot welk woordsoort wordt dit gerekend?

Mijn vraag gaat over onderstaande zin:

"Voetballen is plezierig"

Wat voor woordsoort is 'voetballen'? Aangezien het woord het onderwerp is van de zin, lijkt het mij geen werkwoord. Is het dan een zelfstandig naamwoord? En waarom?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.1K

Het beste antwoord

een zelfstandig naamwoord

Je kan er namelijk enkel- en meervoud van maken;
Voetbal"-" is plezierig.

Je kan er een lidwoord voor zetten;
"Het" voetballen is plezierig.

je kan er een bijvoegelijk naamwoord voor zetten;
het "internationale" voetballen is plezierig

Toegevoegd na 6 minuten:
het is geen werkwoord:

Je gebruikt het niet op deze manier
wij voetballen is plezierig

deze volgende vormen zijn werkwoordsvormen, zie je hoe raar dat staat?
hij voetbalt is plezierig
ik voetbalde is plezierig
ik heb gevoetbald is plezierig
Dat is dus echt niet goed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder, bedankt!

Andere antwoorden (3)

Het is een onderwerp in de ene vorm van ontleden en een zelfstandig naamwoord in de andere vorm.

Toegevoegd na 17 minuten:
Het is GEEN werkwoord in die zin.

"is" is het werkwoord in die zin.

Toegevoegd na 26 minuten:
De infintiefvorm wordt ook gebruikt om een zelfstandig naamwoord van een werkwoord te maken (dit heet verbalisering). Dat zelfstandig naamwoord is altijd onzijdig: "het eten", "het produceren", "het kijken".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet 'de ene soort van ontleden'. Je hebt ontleden en woordbenoemen. Met ontleden is het het onderwerp en met woordbenoemen (niet 'een andere vorm van ontleden') is het een znw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beide ken ik als een vorm van ontleden. redekundig ontleden en taalkundig ontleden. woordbenoemen ken ik niet. http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/ontleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@artbs Dat was "vroeger" gewoon redekundig en taalkundig ontleden. Dus 2x ontleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Woordbenoemen is
Znw bnw lidwoord rangtelwoord etc. Zinsontleden is
Onderwerp, pv, gezegde, lv, meewerkend voorwerp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iHave
Dat kan, ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord maar ik weet niet hoe oud jullie zijn :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk anders even in de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet ik niet Papilio, als het zo is moeten we even Wiki aanpassen.
Het is een werkwoord dat wordt gebruikt als zelfstandig naamwoord.

Het fietsen is leuk.
Het voetballen is plezierig.

Het gaat over de activiteit voetballen, niet het doen (ik voetbal).

Toegevoegd na 5 minuten:
In de bron staan meer voorbeelden plus nog wat extra uitleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens, ik had het antwoord al gegeven, maar heb hem verwijderd en opnieuw, anders omschreven neergezet, om mr Tomaat te overtuigen. + dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@crea Het is dus geen ww maar een znw. Znw en ww zitten in de zelfde ontledingsvorm, dus kan het niet beide zijn. Het lijkt op een werkwoord maar is een znw.
Het is een werkwoord, werkwoorden zijn woorden die een activiteit aangeven, zoal lopen, fietsen en voetballen. ik voetbal, jij voetbalt, wij voetballen.

Toegevoegd na 40 minuten:
Voor een heel werkwoord kun je ik kan zetten:
ik kan lopen
ik kan fietsen
ik kan voetballen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer dan eens ik/jij/wij/zij voor dat voetballen te zetten, dan heb je toch geen gewone zin meer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en nu nog in die zin: Ik kan voetballen is plezierig?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bron werkt niet.