Als ik een kado krijg van iemand dat diegene al eens van iemand anders heeft gekregen... Hoe wordt dat genoemd? Is daar een speciaal woord voor?

Ik krijg een fles wijn van iemand die geen alcohol drinkt. Deze persoon heeft die fles wijn voor zijn verjaardag gekregen, en geeft het nu als kado aan mij. Is er een woord voor? (sharing?? doorgeven??)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Wij noemen dat een doorgevertje.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie net op internet het nieuwe trendy woord ervoor: 'regiften'

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie net op internet het nieuwe trendy woord ervoor: 'regiften'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou doorgeven zeggen. Maar ik zie het probleem niet zo. Deze persoon die houd niet van alcohol (of drinkt het in elk geval niet), dus kun je hetgeen wat je te veel hebt (hij/zij consumeert het immers niet) beter weer weggeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een recycle-cadeau.
Daar is niks mis mee. Als een ander graag wil hebben waar jij geen behoefte aan hebt, en het heeft waarde, dan is er geen bezwaar tegen om het door te geven. Alleen als de fles zou zijn geopend is het onbeschoft.
Dat merken wij wel eens bij een kerkelijke voedselinzameling (ten behoeve van de voedselbank). Dan stoppen sommigen hun oude restanten in de doos...
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet te geloven....
En een plus natuurlijk ; recycle-kado vind ik wel een mooie term.
Amadea
11 jaar geleden
Een ander heeft het gebruikt om het als geschenk te geven. En jij hergebruikt het nu voor hetzelfde doel. In dat opzicht is het recyclen. Het artikel verandert van eigenaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Recycle-cadeau, een typisch Nederlands woord. :D
Wij noemen dat een 'doorschuifkado'.

Er zijn grapjes in de omloop over flessen drank die aan de onderkant gemarkeerd worden door de oorspronkelijke gever, en die jarenlang rouleren door bepaalde families.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heet een doorgeefcadeau, vooral boekenbonnen zijn daar erg geschikt voor: http://www.recensiekoning.nl/2010/10/6773/boekenbonnen verder ook natuurlijk de fles wijn zoals inderdaad in de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je doelt waarschijnlijk op de ruimtebespaarder voor in de auto, de handbediende appelschilmachine of de elektrische sigarettenvuller.
Met een beetje geluk komt zo'n doorgeefcadeau na een aantal Sinterklaasfeesten weer bij de oorspronkelijke gever terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lol!