Wanneer gebruik je met duits nou im en wanneer in ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
28.4K

Het beste antwoord

Je gebruikt im (in dem) in de 3e naamval.
De 3e naamval staat altijd in het meewerkend voorwerp (datief) In onze taal kan je er dan 'aan' of 'voor' bijzetten/bijdenken
Bijv. Der Schüler öffnet dem Lehrer die Tür.
De voorzetsels ; aus, bei, mit, nach, seit, von, zu is ook zo'n rijtje dat je uit je hoofd moet leren. Bij zo'n voorzetsel komt altijd de 3e naamval.
Een ezelsbruggetje;
Aus, bei, mit, nach, seit, von, zu ; lijkt op de zin...
" uit bij middernacht tijd van zoenen".

Bij een mannelijk zelfst.nmw is de 3de naamval; 'dem'
" " vrouwelijk " " " " 'der'
" " onzijdig " " " " 'dem'
" meervoud " " " " 'den'.

Dus; bijv. mit dem Sohn, der frau, dem Kind, den Eltern.Het complete rijtje voorzetsels met altijd de 3e naamval; aus, bei, mit, nach, seit, von, zu, ausser,entgegen, gegenüber,zuwider, gemäss.

Er zijn echter ook voorzetsels waarbij de 1e- OF de 3e naamval komt; dat is oa. zo bij het woordje ín'.
Het rijtje wat je uit je hoofd moet leren met voorzetsels in de 1e of 4e naamval'
An, auf, in, hinter, vor, unter, über, neben, zwischen.

Eerst moet je bepalen of het een beweging of een rust is.
Bij beweging is het 4e naamval, bij rust is het 3e.
Ich gehe in das Zimmer ( je beweegt, gaat ergens heen)
Ich bin in dem (im) Zimmer. ( je bent in de kamer)
Bij 'in' moet je kunnen vragen;wo ? of wann? > dan 3e naamval.
Bij 'in' moet je kunnen vragen; 'wohin? > dan de 4e naamval.

Bij een beweging denk je aan ergens komen of naartoe gaan, een beweging of richting naar een doel.
Ich lege das Messer auf DEN Tisch,
Er ging in den Garten.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die rijtjes heb ik in 40 jaar niet gezien! :)
amc
11 jaar geleden
Bij mij nog langer! (^0^)
Grappig dat ze nog steeds in de 'grijzende'hersencelletjes gegroefd zitten hè? Op de hedendaagse leermethode is toch veel op te merken. Zo slecht was het vroeger niet!!!
Geef mij maar klassikaal leren en zeker met taal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal mee eens, naar mijn idee is het verval met de mammoetwet begonnen! zo slecht was het vroeger helemaal niet...! ik wil terug :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vergeet ik het voor de 2e keer, mijn verval is dus ook begonnen! (°o°) : plus!
amc
11 jaar geleden
Klopt, ik deed ook nog examen vóór de mammoetweg! Ik weet nog hoe ik stiekem jaloers was dat de volgende leerlingen mochten kiezen welke talen ze wilden leren, terwijl wij verplicht waren 4 talen te leren zonder inspraak als het huiswerk te veel zou worden. Je kon ook niet zomaar je huiswerk niet maken, want dit werd altijd gecontroleerd! Je moest wel! In feite was dit makkelijker dan tegenwoordig. Nu is het de eigen verantwoordelijkheid van de kids, zonder dwang of controle (althans niet zo als bij ons) Voor kinderen nu is dit moeilijker, er zijn nl. zoveel leukere dingen te doen!!
Ik ben al zo blij dat mijn zoon ,die dit jaar examen doet havo, geen interesse heeft in de social media, om maar eens iets te noemen. Ik had het zoveel makkelijker omdat ik geen keus had en het een soort plicht werd daardoor.
Ik zou ook willen dat de kids nu terug konden. (^-^).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal mee eens, teveel verantwoordelijkheid is niet goed, zeker naast al die verleiding.
ik zat een jaar voor de mammoetwet, bleef zitten en heb toen daarvan mogen "genieten!"
je hoeft niet jaloers te zijn, was niet leuk, je huiswerk maken en er werd niet naar gekeken, laat staan dat je wist of je het goed deed... en ik was natuurlijk ook gewend dat het gewoon gecontroleerd werd. ik ben er nog steeds van overtuigd dat contrôle (geloof me: dat accent circonflexe staat daar héél bewust, mag niet meer.. :) jaja) ik had trouwens ook moeite met de totaal andere manier van lesgeven.
maar voor de ouders is het nu ook moeilijker, kinderen zelfstandiger (eerder volwassen, minder kinderlijk) en laten zich toch ook minder "zeggen".
ik zou 50 jaar terug willen, kan niet! (*>*)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier heb je vast veel tijd in gestoken er bedankt!

Andere antwoorden (3)

wanneer het in dem is korten ze het af met im. als het in der is dan blijft het in der.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er sprake is van: Zich Bevinden = 3e Naamval
Als er sprake is van: Verplaatsing = 4e Naamval

http://educatie-en-school.infonu.nl/buitenlands/813-duits-naamvallen-in-het-duits.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En welke van de twee is nou im? Dit is een onduidelijk antwoord, hoewel het niet geheel fout is.
Im is een samentrekking van "in dem", dit vertaal je als in de/het in het nederlands. In betekent slechts 'in' zonder lidwoord. Omdat het verschil tussen Im en In slechts een lidwoord is, moet je je afvragen, kan ik hier een lidwoord bij plaatsen? Zo ja, dan kan je im gebruiken, MITS het een 3e naamval heeft (dus zich bevinden). In das (samentrekking: ins) wordt gebruikt bij een verplaatsing.
Voorbeeld:

NL: Welke maand ga je naar Italië? In November.
DE: Welcher Monat fahrën sie nach Italien? In November.

Hierbij kan je niet zeggen in het november. Dat zou fout Duits zijn ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké erg bedankt!, betekent dit dan ook dat ; in das en in den, niet samengetrokkenworden? alleen bij in den dus ;) ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
huh ik bedoelde in den alleen ; in den!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In den wordt niet samengetrokken, omdat er dan verwarring zou kunnen ontstaan of men het met of zonder voorzetsel bedoeld. Daarom wordt bij een verplaatsing van 4e naamval mannelijk , in den gezegd. BV: Ich springe in den Wagen. (Ik spring in de auto), het beweegt en heeft dus een 4e naamval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Papilio ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, ik moet hier iets korrigeren:
NL: Welke maand ga je naar Italië? In November.
DE: In welchem Monat fahren sie nach Italien? Im November.