rompslomp zn. ‘lastige drukte’

Vnnl. als tussenwerpsel romp slomp voor een beweging in het wilde weg, in Her jo romp slomp daer cryghdy noch watte ‘hier ja, hupsakee, daar krijg je nog wat’ [1596; WNT], bijwoordelijk romp slomp, rompslomp, romp slomps ‘slordig, in het wilde weg’ in off werdt dese Historie ... ons rompslomps by den hoop ende sonder maete mede gedeylt? ‘of wordt deze geschiedenis ons in het wilde weg, ongeteld en ongemeten, meegedeeld?’, rompslomp ‘slordig persoon’ in Sulcken Rompslomp heeft mijn schoonvaer al zijn leven geweest ‘zo'n slordig persoon is mijn schoonvader zijn hele leven geweest’ nnl. rompslomp ‘warboel, slordige boel’ in Het is daar altijd een regte rompslomp.

Als bijwoordelijk tussenwerpsel gevormd uit de elementen romp en slomp, beide met onduidelijke herkomst en betekenis. Romp komt niet als simplex voor en is mogelijk een onder rijmdwang van slomp gevormde variant van → rommel. Slomp komt bij Kiliaan voor als ‘klomp (schoeisel)’ en in de 16e eeuw in een algemene betekenis ‘grote massa, grote hoeveelheid’. Weiland (1807) identificeert romp met de Vroegnieuwnederlandse nevenvorm rompe ‘rimpel’ van rompel en → rimpel, en associeert slomp met de beginklanken van → slordig en → sloddervos.
Nnd. rumpslump; nfri. rompslomp.

De overgang van tussenwerpsel naar bijwoord is vergelijkbaar met die van → lukraak. De overgang van bijwoord naar zelfstandig naamwoord is bijzonder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet zeker waar de twee elementen van dit bijwoordelijk tussenwerpsel vandaan komen. Romp zou van 'rommel' afkomstig kunnen zijn, en vanwege het rijmen zijn misvormd. Het kan ook van het Oudnederlandse rompe komen, wat 'rimpel' betekende. Rompelig was: oneffen, bobbelig. Rommelen: overhoop halen.
En slomp kan van slordig stammen, maar het kan ook 'massa, grote hoeveelheid' betekenen. Of het komt van slump, en dat betekende 'plotseling, blindelings'.
Amadea