Waarom "liggen" sommige mensen in scheiding?

Echtparen die gaan scheiden, zeggen vaak dat ze in scheiding "liggen". Waarom "liggen"? Waarom niet "Ik ben in scheiding", of "ik ben aan het scheiden"?

bamibal
11 jaar geleden
in: Taal
7K

Antwoorden (3)

‘In scheiding liggen’ komt wat dit betreft overeen met ‘in een hinderlaag liggen’ ‘in een lastig parket zitten’, ‘in de puree zitten’. Want hierbij wordt een plaatsbepaling figuurlijk gebruikt om een omstandigheid aan te duiden waarin men zich bevindt. Meestal worden de werkwoorden van lichaamshouding hiervoor gebruikt (liggen, zitten, staan, lopen).
Je zou kunnen argumenteren dat in sommige van die gevallen al bijna sprake is van de aanduiding van een toestand. In dat geval zou je de plaatsbepaling als naamwoordelijk deel, en het werkwoord van lichaamshouding als vervangend koppelwerkwoord kunnen benoemen. Het werkwoord van lichaamshouding betekent hier niet veel meer of minder dan het koppelwerkwoord ‘zijn’.
Amadea
11 jaar geleden
Scheiding is een kwestie en dan "ligt het aan de kwestie"?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Lig' je in scheiding, dan 'ligt' je leven overhoop. Er 'ligt' ook druk op de verschillende gevolgen van de scheiding.
Scheiding wordt ervaren als een gewicht dat op je drukt
je ligt dan voor je gevoel onder een zware last.
amc