Dit heet een gedachtestreepje: "U gebruikt gedachtestreepjes als u een zin onderbreekt met een korte zin (of een deel daarvan). De gedachtestreepjes worden zo mogelijk weergegeven met lange, liggende streepjes. Voor en na gedachtestreepjes komt een spatie. "

Aanhalingstekens zijn leestekens die, meestal in paren, gebruikt worden om aan te geven dat een uitspraak, citaat of zin letterlijk wordt weergegeven (aangehaald). ze worden ook wel gebruikt om ironie aan te geven.

Dus nee, de functie is heel anders.
Zie meer voorbeelden in de bron.

Toegevoegd na 59 seconden:
Voorbeelden kwamen niet mee:

Het gedachtestreepje heeft verschillende functies. Eén daarvan is een 'terzijde' in te lassen.

(1) Toen hij vergeefs om salarisverhoging vroeg − en dat niet voor het eerst − diende hij zijn ontslag in.

(2) Nu het college eindelijk een besluit heeft genomen − en dat na maanden overleg − gooit de raadsvergadering weer roet in het eten.

Een andere functie van gedachtestreepjes is een zin of zinsdeel extra nadruk te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
naamlooss
10 jaar geleden
Dank u

Andere antwoorden (1)

Aanhalingstekens worden gebruikt bij iets wat iemand zegt of bij een citaat. Streepjes geven een nevengedachte aan.
Voorbeeld:
Hij zei: "ik kom zo". "Veni Vidi Vici" is een bekend gezegde.
Hij kwam - tegen zijn gewoonte in - om 8 uur.