Wat is de juiste bronvermelding (volgens APA) voor een wetgeving die je gebruikt als citaat?

Ik gebruik een wet als citaat zijnde (doelend op het feit dat er een definitie is), maar ik weet niet hoe ik dit precies moet gaan doen. Het citaat is langer dan 40 woorden, waardoor het een lange citaat is volgens de APA. Ik heb het dus al in een blok gezet, maar het lijkt mij ook dat ik de verwijzing moet geven naar het artikelnummer en het Wetboek? Of niet?

Kan iemand mij helpen? Het is namelijk voor mijn afstudeerproject.

Dank je!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.9K

Antwoorden (1)

''Mocht het toch nodig zijn naar een wetsartikel te verwijzen, begin dan met het noemen van het artikelnummer en eindig met de wetsnaam. Schrijf hierbij het woord artikel in de lopende tekst voluit en zonder hoofdletter.

De verwijzing ziet er dan als volgt uit:
I. artikel 3, lid 4 van de Wet inkomstenbelasting (IB)
II. artikel 3, lid 4, letter a van de Wet inkomstenbelasting (IB)
III. artikel 3 en 4 van de Algemene wet bestuursrecht
IV. artikel 6 tot en met 9 van de Algemene wet rijksbelastingen''

De website raadt echter ook aan zo weinig mogelijk wetten te citeren, maar in eigen woorden uit te leggen wat het betekent.