Wanneer begint de nazomer?

Als het mooi weer is in de zomer, spreek je van een mooie zomerdag. Maar vanaf een bepaald moment zeggen veel mensen "nazomerdag" als het mooi weer is. Vanaf wanneer kun je spreken over nazomer, en niet meer over zomer?

bamibal
11 jaar geleden
in: Taal
6.5K

Antwoorden (2)

De nazomer, oudewijvenzomer of sint-michielszomer is de periode van begin september tot half november waarin het nog zomerachtig weer kan zijn.
--
De nazomer is dus zomersweer terwijl het al herfst is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eind september begint de nazomer:

In het najaar kunnen we meestal nog wel een aantal dagen profiteren van mooi en warm zomerweer, niet alleen in ons land maar op veel plaatsen in de wereld.
Zo'n nazomer wordt in de volksmond van oudsher ook wel aangeduid als oudewijvenzomer, een begrip afkomstig uit Noorwegen. Meteorologen reserveren die benaming voor een warme nazomerperiode eind september. Maar ook op andere herfstdagen kan de zomer herleven zoals de St. Maartenszomer rond 11 november. In Noord-Amerika wordt de nazomer Indian Summer genoemd.