vacature: voor of van?

Wat is correct Nederlands? Een vacature voor een leraar of een vacature van een leraar?

Toegevoegd na 6 minuten:
dank jullie wel voor jullie snelle beantwoording!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
66.7K

Het beste antwoord

Vacature voor een leraar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je was eerlijk de eerste dus voor jouw 10 puntjes bonus ;-)

Andere antwoorden (4)

vacature VOOR
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor een leraar

Van een leraar klinkt alsof de leraar de vacature zelf geplaatst heeft
Je kunt het ook weglaten:
Ik solliciteer op de vacature:leraar geschiedenis(of wat dan ook)
11 jaar geleden
Geen van beide. Een vacature is er voor de functie van een leraar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
Hoewel je ongelijk hebt zou het dan toch nog een vacature voor de functie van leraar zijn (zonder een).
Je moet het woord 'een' weglaten!
Daarnaast gebruik je in een vacature altijd het woord 'van'.
En tenslotte gebruik je niet het woord 'leraar', maar 'leerkracht'.

Kortom:
'Hierbij solliciteer ik naar de functie VAN leerkracht op uw school blablabla'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook goed, maar dat was niet de vraag van hjth.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'De vacature voor/van een leraar' is sowieso foutief Nederlands. Dus kan er geen antwoord op de vraag worden gegeven, zonder de opmerking dat het woordje 'een' weggelaten moet worden. Anders zou mijn antwoord zijn:
Het is allebei fout. Punt.
Maar ik denk niet dat vraagsteller met zo'n antwoord iets kan of er iets van opsteekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, als de vraag verkeerd gesteld wordt moet deze in het antwoord kunnen herzien worden. Hier heeft iedereen wat aan. Ook van foutief gestelde vragen kunnen we wat leren als deze gecorrigeerd worden natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang het maar niet een vacature is van leraar nederlands
rose
11 jaar geleden
Je schrijft "‘De vacature voor/van een leraar’ is sowieso foutief Nederlands" . Dit is onzin. "We hebben een vacature voor een leraar" is gewoon goed Nederlands. Zomaar van het web "We hebben een vacature voor een redactie stagiaire." https://plus.google.com/108959554544920404364/posts/hsnKMsELVcA "Per 1 augustus 2012 is er een vacature voor een leraar Economie" http://www.cnvo.nl/loopbaan/vind-een-nieuwe-baan/vacatures.html Mijn opmerking zou dan ook zijn:
Je antwoord is fout. Punt.
rose
11 jaar geleden
Een functie is dan ook iets anders dan een vacature.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk even op Taalunie.nl voor de juiste formulering. Wel even inschrijven.
Hier lees je dat "een vacature van/voor een leraar" geen goed Nederlands is.