Waarom zeg je ik ben op school en niet in school ??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
13.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit OP de computer, ik zit OP mijn mobiel, ik STA in het rood ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... maar dan wel weer: ik STA OP rood te wachten of ik STA OP met een wijsje in mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Argh... Op GROEN te wachten, natuurlijk. Wie staat er nou weer op rood te wachten. Nee, rood ZIT ik niet OP te wachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'In het schoolgebouw' zou dan logischer klinken, dat is een plaatsbepaling. In deze zin is het geen plaatsbepaling, als mensen je vragen wat je doet ('werk je?') zeg jij 'ik zit nog op school'. Op dat moment ben je niet in het schoolgebouw, maar zit je nog wel op school.

Antwoorden (4)

Als je buiten schooltijd mensen ontmoet en vragen wat je doet zeg je: "ik zit op school".
Als je zegt: "ik zit in school". Klopt dat niet want op dat moment sta je heel ergens anders met mensen te praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een van de raadselen van elke taal.

Betekenis 1 van het voorzetsel 'op' is, aldus Van Dale, 'ter uitdrukking van een zuiver plaatselijke betrekking tussen entiteiten, waarbij de ene met de bovenzijde van de andere in aanraking is of komt." Dan volgen voorbeelden als 'het boek ligt op de tafel', 'hij wandelde op het dek.'

Verderop, bij diezelfde betekenis is vermeld:

'ter uitdrukking van een plaatselijke betrekking waarbij niet meer aan enige hoogte gedacht wordt. Daarbij hoort onder meer 'op school'. 'Op' heeft dus te maken met 'zelfstandigheden' die de plaats waar ze zich bevinden met elkaar gemeeen hebben: 'ik ben op school'.

"In school" kan sowieso niet. Dat zou dan moeten zijn "in de school". "In" kan wel gebruikt worden, maar dan op een andere manier dan op. Voorbeeld: persoon A belt persoon B en vraagt: "Sta je nu vóór de school of sta je in de school"? ("Sta je buiten of binnen", zou gebruikelijker zijn.) Dan zou het antwoord kunnen zijn "In de school". In, als tegenstelling tot 'buiten'.
Computoon
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
'Ten schole' zou nog kunnen.
Als je zegt dat je op school zit dan bedoel je daarmee het instituut, als je met de hele klas naar het museum gaat dan zit je nog steeds op school. Het staat los van het schoolgebouw, het is de opleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige juiste antwoord is eigenlijk gewoon: omdat het zo is. Het gebruik van voorzetsels onttrekt zich nogal sterk aan regels of logica. Dat geldt voor veel talen. Als je een tweede taal op niveau wilt leren, zijn de voorzetsels de hardste noten om te kraken.