Waar komt het woord 'sigarenboer' vandaan?

Dat je melk haalt bij een melkboer en groenten bij groenteboer snap ik wel. Maar hoe komt het dat in de tabakswinkel ook een boer staat?

Picture for question
AWM
14 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Het beste antwoord

De Dikke van Dale zegt hierover:
-boer staat achter een zelfstandig naamwoord die een waar aanduiden Het is een samengesteld zelfstandig naamwoord waarvan het tweede lid (boer dus) handelaar betekent die met het eerste lid zijn geld verdient.
Een sigarenboer is dus een handelaar die met sigaren zijn geld verdient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een sigaar komt uiteindelijk toch ook van een boer vandaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boer in de zin dat het een handelaar is die zijn geld verdient met het eerder genoemde.
Zie ondermeer ook voddenboer, platenboer, palingboer, koffieboer, seksboer en ....tamboer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tamboer? Dat is toch gewoon een trommelaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurllijk joh.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk bijvoorbeeld eens op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Trommelslager
zo worden heel veel dingen in de volks mond .........boer genoemd niet alleen melkboer en groeteboer.Zo had je ook patatboer,ijsboer,kippeboer,kaasboer,en dus ook sigarenboer.
Dus product verkloop +boer er achter en waarom?omdat alle gebruikte spullen,zoals patat(aardappelen)ijs(melk)kip(kip)kaas(melk) bij de boer vandaan komt.Sigaretten daar in tegen komt ook van landbouw af dus ook vandaar de naam boer erachter.
Waarom dat precies is weet ik niet maar ligt lekker in de volksmond ofzo?echter noem ik het nog zo als ik patat ga halen zeg ik nog steeds heeft iemand zin in eten van de patatboer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier wordt de SRVwagenmeneer de *toeterboer* genoemd hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die is ook erg leuk!!!!bijna jammer dat wij die hier niet hebben rijden dan had ik het ook zo wel willen noemen.
Denk dat dit gewoon het makkelijkst was om die zo (ook) te noemen.

Je kan die beste man toch ook geen : "rookwaren-lottoformulieren-zippoleverancier-kauwgumverkoper-dorpsroddelaar" noemen.

(dat laatste was in mijn geval)

Met 'sigarenboer' weet iedereen precies wat je bedoelt en wat je er kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een gok ,maar ik neem aan dat er vroeger tabaksboeren waren die per boot de sigaren en sigaretten kwamen langs brengen. Neem de grachten waar ze met hun handel per boot gingen lossen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo,
een boer is ook een handelaar.
deze verkoopt spullen die
door landbouw afkomstig zijn.
dat was vroeger al zo