Hoe werkt dit bij quoten? Je hebt een zin.", aldus Henk Huppeldepup. Ik heb een probleem met dit gedeelt: .", a Het is niet goed in mijn ogen.

Maar wat te doen? Geen punt? Geen komma? Hoofdletter A? Bedankt voor de reactie!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
28.1K

Antwoorden (4)

"je hebt een zin", aldus Henk H
zo zou ik het doen

Toegevoegd na 32 minuten:
En j dus een J, (vergeet meestal de hoofdletters)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En een punt.
anneliez
11 jaar geleden
ging er van uit dat het alleen om de quote ging, die punt is logisch toch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mij ook geen punt. Hier een compensatiepunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, de vraagsteller vroeg ook waar de punt moest, vandaar ;-)
"Je hebt een zin", aldus Henk Huppeldepup.

Toegevoegd na 30 seconden:
Punt er achter, met hoofdletter beginnen en een komma tussen Henk en de aanhalingstekens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal! +
"Je hebt een zin", is een citaat van Henk Huppeldepup.
Een citaat van iemand wordt altijd tussen dubbele aanhalingstekens geplaatst.

Een leidraad;
"Piet," sprak Henk, " je hebt een zin..."
ier hoort de komma BINNEN de aanhalingstekens te staan, want het hoort bij het citaat. Dit kun je controleren door de zin anders te formuleren;
Henk sprak: " Piet, je hebt een zin." ( Je ziet dat hier de komma én de punt binnen het citaat vallen.)

Een ander voorbeeld;
"Je hebt", zei Henk, "een zin."
Hier hoort de komma buiten de aanhalingstekens te staan, want hij hoort niet bij het citaat. Dit kun je controleren door de zin anders te formuleren:
Aldus, Henk die zei: "Je hebt een zin."

Let op: Als iemand in zijn eigen woorden weergeeft wat iemand zegt, dan is dat GEEN citaat!
"Je hebt een zin", zei Henk (=citaat)
"Henk zei dat het een zin was (=geen citaat)

Ten overvloede: De eerste letter van een citaat begint altijd met een hoofdletter!

Punt tussen de aanhalingstekens;
"Je hebt een zin."
Aldus Henk die zei: "Je hebt een zin."
In beide gevallen wordt de hele zin (Je...zin.)aangehaald.
Daarom staat de punt binnen de aanhalingstekens.

Toegevoegd na 17 minuten:
"Je hebt een zin", aldus Henk Huppeldepup. Dat is in dit geval dus juist. De punt wordt niet neergezet bij het citaat omdat er een voegwoord volgt en de zin dus niet af is. De hoofdzin wordt met een bijzin verbonden.
amc
11 jaar geleden
Ik heb vroeger ook geleerd dat de komma buiten de aanhalingstekens hoort. Dus: "Je hebt een zin", zei Jan.

Wanneer ik echter in de diverse boeken kijk die ik hier ter beschikking heb, zie ik dat deze allemaal de komma (of ander leesteken) binnen de aanhalingstekens plaatsen. Dus: "Je hebt een zin," zei Jan.

Dat op zich ook wel logisch. Wanneer het een vraag zou betreffen, zou je het vraagteken ook binnen de aanhalingstekens zetten: "Heb je een zin?" vroeg Jan. Ik had dan echter toch ook nog een komma buiten de aanhalingstekens verwacht. Dus: "Heb je een zin?", vroeg Jan.

Hoewel het dus op mij niet helemaal logisch overkomt, moet ik op basis van boeken, die door mensen met verstand van taal geredigeerd worden zeggen: Het leesteken binnen de aanhalingstekens en geen komma erbuiten.

Hier een paar zinnen uit 'Herfstlied' van Simone van der Vlugt waar verschillende leestekens voorbijkomen:

‘Hoe laat gaan we eten?’ Mariëlle slentert de werkkamer in en komt bij Nadines bureau staan.
‘Om halfzeven. Ik heb nog niet zoveel trek,’ antwoordt Nadine zonder haar ogen van haar computer los te maken.
Haar dochter leunt tegen haar bureau en zucht diep.
‘Om halfzeven pas? Anders eten we altijd om halfzes!’ moppert ze.