Wat is het verschil tussen het Engelse 'a tv show' en 'a tv series'? Of zijn het synoniemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.9K

Het beste antwoord

Een TV show hoeft niet per se een serie te zijn, het is een algemeen TV programma. Verder is het in Brits Engels zo dat het woord "series" gebruikt wordt voor "seizoen". In het Amerikaans Engels betekent het wel de hele serie van begin tot eind (de laatste aflevering is dan de "series finale").

Toegevoegd na 3 minuten:
Lees ook http://en.wikipedia.org/wiki/Television_program#Seasons.2Fseries voor verdere uitleg. Series is trouwens enkelvoud, de vraagsteller gebruikt het goed, de eerste antwoordgever niet. "a tv serie" is geen correct Engels.

Toegevoegd na 4 minuten:
De conclusie is dus dat het geen synoniemen zijn.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, een 'series' is altijd een reeks 'episodes' (afleveringen). TV Show is een synoniem voor 'television programme'. Maar ik wil wel even kwijt dat we in de UK ook gewoon tv 'seasons' gebruiken. Series refereert in der daad in UK eigenlijk nooit naar alle afleveringen van een programma, maar een kortere reeks. Bijvoorbeeld het bekende programma blackadder heeft vier series die zich elk in een andere tijd afspelen. Dus ik zou niet zeggen dat in UK een tv 'season' perse het zelfde is als een 'series'.
gvrox
11 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, de US season en UK series zijn niet 1 op 1 gelijk, maar beiden zijn wel onderdeel van een groter geheel (wat wij de hele TV serie noemen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is in der daad het belangrijkste! Ik heb nog even je bron gelezen en daar staat dat in Australia wel series als season gebruikt wordt, maar dat geld niet voor de UK.