Waar komt het woordje KWEL vandaan van kwelwater?

Toegevoegd na 3 minuten:
ps ik vraag niet wat kwelwater is, want deze vraag is al gesteld. Ik vraag puur hoe met komt aan het woordje kwel bij kwelwater.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

Een kwel is een bron en komt van opborrelen en daar komt het dus vandaan. Kwellen is doorsijpelen, uit de grond opwellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Das een mooi plusje +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Das een MOOIE auto ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha dank je deze heb ik ook maar dan in het zwart OPC line, maar goed je antwoord brengt me weer wat verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ondanks het minnetje het beste antwoord vond ik bedankt!

Andere antwoorden (1)

Kwel is grondwater dat onder druk aan de oppervlakte uit de bodem komt. Daar komt het woord kwel dus vandaan. Kwel is gewoon hetzelfde als kwelwater.