Wat is correct: hieruit kwam naar voor, of hieruit kwam naar voren?

Ik ben bezig met het schrijven van mijn afstudeerscriptie. Mijn begeleider zegt dat het 'hieruit kwam naar voor' is. Mijn opdrachtgever zegt dat het 'hieruit kwam naar voren' is. Wat is de correcte manier?

Voorbeeld:
Tijdens het uitvoeren van het onderzoek zijn een aantal aspecten naar voor gekomen.

Uit de kwantitatieve meting komt een significant verschil naar voor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
28.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit de kwantitatieve meting blijkt een significant verschil.

Antwoorden (5)

je opdrachtgever heeft gelijk, het is naar voren.

Toegevoegd na 3 minuten:
zet er maar eens een werkwoord bij: hij werd naar voren geschoven, hij liep naar voren.
Rieneke1
11 jaar geleden
Naar voren komen.
De Dikke Van Dale is het met me eens, maar het schijnt dat vrij veel mensen "naar voor komen" gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de Nederlandse taalunie is naar voren juist, ook al wordt met name in Belgie ook wel naar voor gebruikt.

In de standaardtaal krijgen bijwoorden van plaats als achter, onder, voor, enzovoort in combinatie met de voorzetsels van of naar in de regel de uitgang -en (behalve als ze zelf al op -en uitgaan, zoals boven of beneden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Naar voren gekomen, of; kwamen naar voren.'
Klinkt logischer.

O, ja; mocht je meer kans willen hebben tijdens 't afstuderen.
Citaat:
" Tijdens het uitvoeren van het onderzoek zijn een aantal aspecten naar voor gekomen. "
Natuurlijk schijven we in de nederlandse taal; 'er ís een aantal'.
Aantal is namelijk enkelvoud.

Dit wordt echter het meest fout gedaan in de volksmond..

Toegevoegd na 1 minuut:
schijven > schrijven*
Typfout mag dan weer wel :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Niet waar, het is niet fout. Lees http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/aantal : Bij een aantal is zowel enkelvoud als meervoud mogelijk. In het dagelijks taalgebruik is een meervoudige persoonsvorm het gewoonst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Twisty heeft gelijk. Aantal in combinatie met werkwoordsmeervoud is een veelgemaakte fout. een aantal = enkelvoud, dus dan is het: "Er is een aantal aspecten naar voren gekomen". Vervang 'aantal' maar eens door 'groep' of door 'team': "Er is een groep (mensen) die ons wil helpen" = correct.
Want: "Er is een groep die ons willen helpen" klinkt toch voor geen meter? Is gewoon geen correct Nederlands. "Er is een team ( voetballers) dat bereid is een vriendschappelijke wedstrijd te spelen" = correct.
Want: "Er zijn een team die bereid zijn om een vriendschappelijke wedstrijd te spelen" klinkt toch niet? Is geen correct Nederlands. Dus nogmaals: een aantal aspecten IS naar voren gekomen. Als men dit erg lastig vindt, zoek dan een andere formulering: "Tijdens het onderzoek is het volgende duidelijk geworden...." of "Het onderzoek heeft uitgewezen dat..."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naja, los van dat 't (blijkbaar) allebei mag. Blijft het raar klinken.. "Een aantal mensen zijn".
De logische omgekeerde versie van deze zin zou dan zijn: "Er zijn een aantallen".
Gebruik je 'is', dan klinkt het beter:
"Er is een aantal".
Oftewel; "een aantal mensen is". Back on topic..
Zie het als een meervoud. Naar voren dus. Je begeleider had wel kunnen zeggen eventueel. Hieruit kwam voort of dit kwam hieruit voort, maar dan heb je al een wat andere zin.