Wat houd ''een breed begrip'' precies is?

kan iemand mij uitleggen wat het betekend?

Toegevoegd na 17 seconden:
*IN

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
7.7K

Het beste antwoord

Als je zegt dat iets een breed begrip is, bedoel je daarmee dat het woord een hele brede betekenis kan hebben en dat het specifieker moet om duidelijk te krijgen wat er precies mee bedoeld wordt.

Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik verlegen ben, is 'verlegen' een breed begrip. Wat wil het precies zeggen? Ben ik verlegen in nieuwe situaties? Tegen mensen die ik slecht ken? Of krijg ik al een rode kop als mijn eigen kind naar me lacht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
duidelijk antwoord, +

Andere antwoorden (2)

het eerste wat mij te binnen schiet is : dat je íets niet direct in een 'hokje'
moet stoppen/ niet direct je mening klaar hebben, maar eerst ff nadenken want het kan best zo wezen dat een andere mening ook wel ergens op slaat?

een ogenblikje , kan ook een lenzendoosje zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een breed (of ruim) begrip, is een bepaalde aanduiding die op talloze manieren kan worden uitgelegd, en kan worden benaderd.

Tolerantie is zo'n begrip. Een tolerante samenleving is zo'n ruim begrip, omdat het kan betekenen, dat het een totale chaos wordt, waar iedereen zijn gang maar gaat, omdat iedereen alles maar moet tolereren. Maar het kan ook een heel prettige samenleving betekenen, waar iedereen de ander de ruimte geeft.

Duurzaam is er ook een. Dat kom je overal tegen, en als een fabrikant "duurzaam" op zijn product zet, dan is het allemaal prima in orde, en dat geldt ook als jij één spaarlamp koopt. Dan ben je duurzaam bezig.

Het gevaar van zaken die je kunt aanduiden als een ruim begrip is, dat ze eigenlijk niet zoveel meer betekenen. Als je zoiets roept op een feestje is het altijd goed, ongeacht wat het nou werkelijk betekent, of wat jij er mee bedoelt.