Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het correct als je zegt "ik vond het vreselijk gezellig"?

11 jaar geleden
in: Taal
6.5K
Reddie
11 jaar geleden
Alleen als je het ook echt gezellig vond. Anders is het niet correct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vond het vreselijk saai
ik vond het erg gezellig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier gebruik je vreselijk als bijwoord, kan wel denk ik.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is goed Nederlands, maar niet heel erg sjiek, omdat het woord "vreselijk" de lading heeft van "afschuwelijk". Woorden verschuiven in betekenis. "Ontzettend gezellig" is ook zo'n geval, maar daar is de verschuiving al verder gevorderd, zodat die uitdrukking al weer beter kan.Vergelijk het met "wreed", dat in de jeugdtaal positief is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja hoor, dat is perfect. Dit is een stijlfiguur die de naam "oxymoron" draagt. Andere voorbeelden vind je in bijgevoegde link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het woord 'vreselijk' is een bijwoord en het zegt iets over;
een bijvoegelijk naamwoord (spijbelen is HEEL slecht)
een werkwoord ( je moet bij de start GOED afzetten)
een ander bijwoord ( de trein rijdt ERG snel)
een hele zin (STRAKS was ik mijn auto)

Een andere betekenis van het woord 'vreselijk' of een ander woord (synoniem) hiervoor is; heel erg, ontzettend
en als jij 'het vreselijk gezellig vond, geef jij hiermee aan dat je het heel erg gezellig vond, je versterkt hiermee je gevoel.

Niemand zal het verkeerd zien door als synoniem een woord als afschrikwekkend, afschuwelijk hierin te zien.
Hooguit als je het sarcastisch bedoeld hebt.
Was de sfeer rondom goed, heb je je echt vermaakt, dan zal iedereen beamen dat het inderdaad vreselijk gezellig was!

In de volksmond wordt het dus algemeen als versterking in de geest van 'heel erg veel' gezien en wordt zo overal gezegd. De gastheer/-vrouw zal het als compliment opvatten.
(Lees meer...)
amc
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Ik snap de voorbeeldzinnen GOED en STRAKS niet. Die kan je helemaal niet vervangen door 'vreselijk'.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding